Een whitepaper voor ICT-bedrijven

De voordelen van een whitepaper

Een whitepaper is onderdeel van de contentmarketingstrategie. Het is een niet-commercieel en uitgebreid stuk tekst. Met een whitepaper toon je je expertise als ICT-bedrijf.

 

1. Een whitepaper genereert leads

Een whitepaper trekt B2B leads aan die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Het zijn kwalitatieve leads, die als verder zijn in het koop proces. Met een whitepaper deel je gratis je kennis en visie. Als tegenprestatie vraag je contactinformatie van de lezers.

Om ze zover te krijgen moet je je whitepaper wel ‘verkopen’. Je websitebezoeker moet getriggerd worden door het onderwerp, de introductie en inhoudsopgave van de whitepaper. Met die verzamelde gegevens kun je een database opbouwen en hier vervolgacties op nemen.

 

2. Met een whitepaper doe je mee in de buyer journey

In de consideratiefase van de buyer journey is de whitepaper een onmisbaar stuk tekst. De lezer heeft een probleem geïdentificeerd en is nu op zoek naar een oplossing. Met een whitepaper bied je content van hoge waarde die je lezer verder kan helpen in zijn of haar zoektocht naar kwalitatieve informatie. Daarom is het van belang dat je online vindbaar bent met jouw product of dienst, zodat de potentiële koper deze kan meenemen in zijn of haar overwegingen in het koopproces.

 

3. Een whitepaper toont je expertise binnen jouw vakgebied

Door relevante en onderscheidende content aan te bieden, positioneer je je als thought leader. Een thought leader wordt gezien als autoriteit in een specifieke branche. Deze titel kun je niet zelf claimen. Het is juist het beeld wat anderen van je bedrijf hebben.

Om thought leader te worden is een strategie benodigd. Belangrijk is om te onthouden dat dit niet alleen bij de marketingafdeling ligt. Kennis vind je in het hele bedrijf. Zorg dat iedere medewerker expertise uitstraalt. Laat zien dat je jouw vakgebied kent evenals de behoeftes van je klant. En deel dit met de buitenwereld, bijvoorbeeld met een whitepaper.

 

4. Een whitepaper zorgt voor extra content

Het opzetten van een whitepaper kost behoorlijk wat tijd en moeite. Daarom is het zonde om er niet meer uit te halen. Aangezien een whitepaper een omvangrijk stuk tekst is, leent het zich uitstekend voor spin-offs. Bepaalde onderdelen kun je prima gebruiken voor bijvoorbeeld blogartikelen en socialmediaberichten. Zo levert een whitepaper je extra content!

 

Ook leads genereren met een whitepaper?

Toon je expertise binnen jouw branche en zorg dat je top-of-mind bent bij potentiële kopers. Neem vrijblijvend contact op, zodat we kunnen bekijken wat ik voor je kan betekenen.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

06 238 12 405

Veghel

ICT-copywriter
Voor al je (online) teksten.

KvK 75651416