Een whitepaper voor ICT-bedrijven

Wat is een whitepaper?

Met een whitepaper toon je je expertise als ICT-organisatie, bied je waardevolle en relevante content in de buyerjourney van je B2B-klant en genereer je leads. Bovendien kun je de inhoud van je whitepaper hergebruiken voor andere contentvormen (blogartikelen, infographics, socialmediaberichten, podcasts).

Als ICT-bedrijf is een whitepaper onmisbaar in je contentmarketingstrategie. Maar liefst 82% van de B2B-klanten gebruikt de informatie in een whitepaper als onderdeel van hun besluitvorming.

Een whitepaper is een niet-commercieel document waarin je als ICT-organisatie een probleem uiteenzet en daarbij oplossingen aandraagt. Vaak is het een uitgebreid stuk tekst van meerdere pagina’s dat aantrekkelijk is vormgegeven. Bob Oord zette de kenmerken van een whitepaper voor je op een rijtje in zijn boek ‘B2B contentmarketing’:

Wat is een whitepaper wel?

  • Kennisdocument
  • Objectief karakter
  • Gericht op specifieke doelgroep
  • Specifiek probleem / thema
  • Reikt oplossingen aan
  • Levendig, visueel en to-the-point

Wat is een whitepaper niet?

  • Brochure
  • Subjectief karakter
  • Gericht op het eigen bedrijf
  • Aanprijzen van eigen portfolio
  • Droog, Saai en lang

Een whitepaper genereert leads maar wat is een whitepaper?  

 

 

1. Een whitepaper genereert leads

Whitepapers zijn een essentieel onderdeel van je contentmarketingstrategie om leads te genereren. Je lezers geven namelijk hun contactinformatie in ruil voor het kennisdocument. Daarvoor moet je je websitebezoekers wel prikkelen en je whitepaper ‘verkopen’. Heeft je whitepaper bijvoorbeeld een pakkende titel? En introduceer je het document op een aantrekkelijke manier? Toon de inhoudsopgave om je publiek nieuwsgierig te maken. Met de verzamelde persoonsgegevens kun je een leaddatabase opbouwen en hier vervolgacties op nemen.

 

2. Een whitepaper biedt passende content voor de B2B-buyerjourney

In de fase van de buyerjourney waarin je potentiële klant overweegt om jouw software of diensten af te nemen, is een whitepaper een onmisbaar document. De lezer heeft een probleem geïdentificeerd en is nu op zoek naar een oplossing. En jouw whitepaper biedt waardevolle content die hem of haar helpt in het besluitvormingsproces. Daarom is het van belang dat je als ICT-bedrijf online vindbaar bent, zodat de potentiële koper jouw aanbod kan meenemen in zijn of haar overwegingen in het koopproces.

 

3. Een whitepaper toont thoughtleadership

Door relevante en onderscheidende content aan te bieden, positioneer je je als thoughtleader. Een thoughtleader wordt gezien als autoriteit in een specifieke branche. En 96% van de B2B-klanten zit met smart te wachten op content van thoughtleaders in hun industrie.

De titel ‘thoughtleader’ kun je niet zelf claimen. Het is juist het beeld wat anderen van je bedrijf hebben. Daarvoor is een contentmarketingstrategie nodig. En niet alleen de marketingafdeling draagt deze verantwoordelijkheid. Kennis vind je namelijk in je hele bedrijf. Zorg dus dat iedere medewerker met zijn of haar kennis bijdraagt aan jouw thoughtleadership.

whitepaper toon thoughtleadership  

4. Een whitepaper zorgt voor extra content

Het schrijven en vormgeven van een whitepaper kost behoorlijk wat tijd en moeite. Daarom is het zonde om er niet meer uit te halen. Aangezien een whitepaper een omvangrijk stuk tekst is, leent het zich uitstekend voor spin-offs. Bepaalde onderdelen kun je prima hergebruiken voor bijvoorbeeld blogartikelen en socialmediaberichten. Zo levert een whitepaper je extra content!

 

Ook leads genereren met een whitepaper?

En wil je B2B-klanten ondersteunen in hun besluitvorming? Toon met een whitepaper je expertise binnen jouw branche en zorg dat je top-of-mind bent bij potentiële kopers! Neem vrijblijvend contact op, dan bespreken we wat ik voor je kan betekenen.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

06-23812405

Veghel

ICT-copywriter
Voor al je (online) teksten.

KvK 75651416

Btw NL001557653B24