Wat doet een (ICT-) tekstschrijver?  

Copywriter, tekstschrijver… Voor mij komt het ongeveer op hetzelfde neer; het schrijven van teksten voor een bepaalde doelgroep om een specifiek doel te bereiken. Maar dit is nogal vaag uitgedrukt. Dus, wat doet een ICT-tekstschrijver?

 

De 3 rollen van een tekstschrijver in de ICT

Ik heb daar eens over nagedacht en ik kwam op drie rollen die je vervult als tekstschrijver. Ok, het zijn er vier als je als freelancer werkt (die van Ondernemer komt dan ook om de hoek kijken), maar die houd ik hierbuiten. De rollen waar ik het over heb, zijn die van Neerlandicus, Marketeer en Onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Neerlandicus

Als tekstschrijver ben ik (eigenlijk wel) een taalpurist. Natuurlijk verwachten mijn opdrachtgevers goedlopende teksten zonder spelfouten, taalfouten en een goede tekststructuur. Eerlijk, ook ik moet weleens iets opzoeken.

Gelukkig heb je daar enkele online hulpmiddelen voor. Bovendien vind ik redactiewerk leuk, lekker met een rode pen door de teksten heen (al klinkt dat meer als de rol van Juf).

 

De ICT-tekstschrijver als Marketeer

Waar het Nederlands relatief zwart-wit is, wordt er vaak van je verwacht dat je creatief bent. Teksten moeten wervend zijn en SEO-proof. Sidenote: er spelen nog tig andere zaken mee om hoger te ‘ranken’ in de zoekmachineresultaten. Het belangrijkste is: je schrijft voor je lezer en niet voor de Google-robot.

Goed ik dwaal af. Je moet er ook voor zorgen dat die call-to-action (CTA) werkt. Iedereen die de tekst leest, moet zich willen abonneren op de nieuwsbrief, contact opnemen met het desbetreffende bedrijf of een whitepaper downloaden.

Ok, dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar uiteindelijk is het doel van elk bedrijf verkopen. Deze rol als Marketeer past mij goed. Wat drijft het publiek van de tekst? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kan een bedrijf haar potentiële klanten helpen? En hoe maak je de CTA zo aantrekkelijk mogelijk? Deze vragen zijn een mooi bruggetje naar de volgende rol; die van onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Onderzoeker

Als tekstschrijver ben je namelijk het grootste deel van je tijd bezig met het doen van onderzoek. Je houdt branche-ontwikkelingen in de gaten, je doet onderzoek naar je opdrachtgever en de doelgroep van het bedrijf en een zoekwoordenonderzoek hoort er ook bij.

Naast alle desk-research, interview je vaak branche-experts. Dat is interessant! Iemand die gepassioneerd (tenminste, zo komt men vaak over) vertelt over zijn of haar beroep.

Dus even een nieuwsbericht schrijven of een webpagina optuigen? Dat kost toch meer tijd en onderzoek dan je denkt (en dat ik zelf soms inschat).

 

ICT-tekstschrijver: lekker afwisselend!

Deze drie rollen, en natuurlijk mijn klanten, maken mijn werk ontzettend interessant en gevarieerd. Misschien ontdek ik gaandeweg wel meer rollen die ik vervul als tekstschrijver!