Wat doet een ICT- tekstschrijver?  

Copywriter, tekstschrijver… ik schrijf in ieder geval teksten voor een bepaalde doelgroep om een specifiek doel te bereiken. Maar dit is nogal vaag uitgedrukt. Dus, wat doet een ICT-tekstschrijver?

 

De 3 rollen van een tekstschrijver voor de ICT-sector

Ik heb daar eens over nagedacht en kwam op drie rollen die ik als tekstschrijver vervul: die van Neerlandicus, Marketeer en Onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Neerlandicus

Als tekstschrijver ben ik (ja, toch wel) een taalpurist. Natuurlijk verwachten mijn opdrachtgevers goedlopende teksten zonder spelfouten, taalfouten en met een goede tekststructuur. Uiteraard moet ook ik weleens de schrijfwijze van een woord of een taalregel opzoeken. Gelukkig zijn daar verschillende online hulpmiddelen voor. Bovendien vind ik redactiewerk leuk. Even de tekst met een frisse blik doorlezen, voor de puntjes op de i.

 

De ICT-tekstschrijver als Marketeer

Waar het Nederlands relatief zwart-wit is, wordt er vaak van mij verwacht dat ik creatief ben. Teksten moeten uniek zijn én SEO-proof. Sidenote: er spelen nog tig andere zaken mee om hoger te ‘ranken’ in de zoekmachineresultaten. Het belangrijkste is: ik schrijf altijd voor de lezer en niet voor de Google-robot.

Goed. Ik wil er natuurlijk ook voor zorgen dat die call-to-action (CTA) werkt. Iedereen die de tekst leest, moet zich willen abonneren op de nieuwsbrief, contact opnemen met het desbetreffende IT-bedrijf of een whitepaper downloaden. Uiteindelijk zijn dat wel de doelen van een tekst: meer websitebezoekers en meer leads.

Deze rol als Marketeer past me goed. Wat drijft het publiek van de tekst? Waar zijn ze naar op zoek? Hoe kan een bedrijf haar potentiële klanten helpen? En hoe maak ik de CTA zo aantrekkelijk mogelijk? Deze vragen zijn een mooi bruggetje naar de volgende rol: die van onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Onderzoeker

Als tekstschrijver ben ik namelijk het grootste deel van mijn tijd bezig met het doen van onderzoek. Ik wil alles weten van en over mijn opdrachtgevers en hun doelgroep.

Naast alle deskresearch, interview ik specialisten. Dat is interessant! Iemand die zijn of haar vakkennis deelt en je vertelt over hun visie of oplossing. Uiteindelijk kost dit speurwerk tijd, maar dan heb ik wél een goede basis voor een webtekst, klantcase of whitepaper.

 

ICT-tekstschrijver: lekker afwisselend!

Deze drie rollen, en natuurlijk mijn klanten, maken mijn werk ontzettend interessant en gevarieerd. En waarschijnlijk ontdek ik gaandeweg wel meer rollen die ik vervul als tekstschrijver.

Hulp nodig bij het schrijven van de teksten voor jouw IT-bedrijf?