Wat doet een ICT- tekstschrijver?  

Copywriter, tekstschrijver… wij schrijven in ieder geval teksten voor een bepaalde doelgroep om een specifiek doel te bereiken. Maar dit is nogal vaag uitgedrukt. Dus, wat doet een ICT-tekstschrijver?

 

De 3 rollen van een tekstschrijver voor de ICT-sector

We hebben daar eens over nagedacht en kwamen op drie rollen die we als tekstschrijver vervullen: die van Neerlandicus, Marketeer en Onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Neerlandicus

Als tekstschrijvers zijn we (ja, toch wel) taalpuristen. Natuurlijk verwachten onze opdrachtgevers goedlopende teksten zonder spelfouten, taalfouten en met een goede tekststructuur. Uiteraard moeten ook wij weleens de schrijfwijze van een woord of een taalregel opzoeken. Gelukkig zijn daar verschillende online hulpmiddelen voor. Bovendien vinden we, vooral Jaimie, redactiewerk leuk. Even de tekst met een frisse blik doorlezen, voor de puntjes op de i.

 

De ICT-tekstschrijver als Marketeer

Waar het Nederlands relatief zwart-wit is, wordt er vaak van ons verwacht dat we creatief zijn. Teksten moeten uniek zijn én SEO-proof. Sidenote: er spelen nog tig andere zaken mee om hoger te ‘ranken’ in de zoekmachineresultaten. Het belangrijkste is: wij schrijven altijd voor de lezer en niet voor de Google-robot.

Goed. We willen er natuurlijk ook voor zorgen dat die call-to-action (CTA) werkt. Iedereen die de tekst leest, moet zich willen abonneren op de nieuwsbrief, contact opnemen met het desbetreffende IT-bedrijf of een whitepaper downloaden. Uiteindelijk zijn dat wel de doelen van een tekst: meer websitebezoekers en meer leads.

Deze rol als Marketeer past ons goed. Wat drijft het publiek van de tekst? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kan een bedrijf haar potentiële klanten helpen? En hoe maken we de CTA zo aantrekkelijk mogelijk? Deze vragen zijn een mooi bruggetje naar de volgende rol: die van onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Onderzoeker

Als tekstschrijver zijn we namelijk het grootste deel van onze tijd bezig met het doen van onderzoek. We willen alles weten van en over onze opdrachtgevers en hun doelgroep.

Naast alle deskresearch, interviewen we (bijna altijd) specialisten. Dat is interessant! Iemand die zijn of haar vakkennis deelt en je vertelt over hun visie of oplossing. Uiteindelijk kost dit speurwerk tijd, maar dan hebben we wél een goede basis voor onze webtekst, klantcase of whitepaper.

 

ICT-tekstschrijver: lekker afwisselend!

Deze drie rollen, en natuurlijk onze klanten, maken ons werk ontzettend interessant en gevarieerd. En waarschijnlijk ontdekken we gaandeweg wel meer rollen die we vervullen als tekstschrijver.

Hulp nodig bij het schrijven van de teksten voor jouw IT-bedrijf?