Wat doet een ICT- tekstschrijver?  

Copywriter, tekstschrijver… Voor mij komt het ongeveer op hetzelfde neer: ik schrijf teksten voor een bepaalde doelgroep om een specifiek doel te bereiken. Maar dit is nogal vaag uitgedrukt. Dus, wat doet een ICT-tekstschrijver?

 

De 3 rollen van een tekstschrijver voor de ICT-sector

Ik heb daar eens over nagedacht en ik kwam op drie rollen die ik vervul als tekstschrijver. Eigenlijk zijn het er vier, omdat ik als freelancer werk (die van Ondernemer komt dan ook om de hoek kijken), maar die houd ik hierbuiten. De rollen waar ik het over heb, zijn die van Neerlandicus, Marketeer en Onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Neerlandicus

Als tekstschrijver ben ik (toch wel) een taalpurist. Natuurlijk verwachten mijn opdrachtgevers goedlopende teksten zonder spelfouten, taalfouten en met een goede tekststructuur. Natuurlijk moet ik weleens iets opzoeken!

Gelukkig heb je daar enkele online hulpmiddelen voor. Bovendien vind ik redactiewerk leuk; lekker met een rode pen door de teksten heen (al klinkt dat meer als de rol van Juf).

 

De ICT-tekstschrijver als Marketeer

Waar het Nederlands relatief zwart-wit is, wordt er vaak van mij verwacht dat ik creatief ben. Teksten moeten wervend zijn en SEO-proof. Sidenote: er spelen nog tig andere zaken mee om hoger te ‘ranken’ in de zoekmachineresultaten. Het belangrijkste is: ik schrijf voor de lezer en niet voor de Google-robot.

Goed. Ik wil er natuurlijk ook voor zorgen dat die call-to-action (CTA) werkt. Iedereen die de tekst leest, moet zich willen abonneren op de nieuwsbrief, contact opnemen met het desbetreffende bedrijf of een whitepaper downloaden. Uiteindelijk zijn dat wel de doelen van een tekst: meer websitebezoekers en meer leads.

Deze rol als Marketeer past mij goed. Wat drijft het publiek van de tekst? Waar zijn zij naar op zoek? Hoe kan een bedrijf haar potentiële klanten helpen? En hoe maak ik de CTA zo aantrekkelijk mogelijk? Deze vragen zijn een mooi bruggetje naar de volgende rol: die van onderzoeker.

 

De ICT-tekstschrijver als Onderzoeker

Als tekstschrijver ben ik namelijk het grootste deel van mijn tijd bezig met het doen van onderzoek. Ik houd branche-ontwikkelingen in de gaten en wil alles weten van en over mijn opdrachtgevers en hun doelgroep.  

Naast alle desk-research, interview ik regelmatig branche-experts. Dat is interessant! Iemand die zijn of haar vakkennis deelt en je vertelt over hun visie of oplossing. Uiteindelijk kost dit speurwerk tijd, maar dan heb ik wel een goede basis voor mijn webtekst, blogartikel of whitepaper.

 

ICT-tekstschrijver: lekker afwisselend!

Deze drie rollen, en natuurlijk mijn klanten, maken mijn werk ontzettend interessant en gevarieerd. En waarschijnlijk ontdek ik gaandeweg wel meer rollen die ik vervul als tekstschrijver!