Simpel en snel starten met SEO als IT-bedrijf

Heb je vorige week keihard gewerkt aan een interessant artikel, komt deze niet eens naar voren in de zoekresultaten van Google! Waar doe je het eigenlijk allemaal nog voor? Ten eerste, om op de eerste pagina te verschijnen van de Google zoekresultaten, heb je een langere adem nodig dan één week. 🙂 Ten tweede, houd je wel rekening met Search Engine Optimization (SEO)?
 

Schrijven voor jouw doelgroep

Wanneer je helder hebt wie de belangrijkste persona’s voor jouw bedrijf zijn, is het van belang dat je weet hoe je je teksten insteekt. Want je wilt natuurlijk wel dat je content bij de juiste persoon terechtkomt. Daarom is het slim om je teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Welke vragen stellen potentiële klanten aan een zoekmachine, zoals Google, waarop jij het perfecte antwoord hebt? Een hele simpele en praktische tool voor zoekwoordsuggesties is Google zelf.

SEO en Google

 

Stap 1: Open een private browser

We werken in een private browser, want anders krijg je gepersonaliseerde resultaten op basis van jouw eerdere zoekopdrachten. Type in: ‘waarom CRM’. Bij ons wordt die zoekopdracht automatisch aangevuld met: wat is CRM, CRM betekenis, Nederlandse CRM-software en CRM-systemen top 10. Dit zijn allemaal eerder gebruikte zoekopdrachten. Waarschijnlijk door jouw doelgroep!

Gebruik Google voor SEO
 

Stap 2: Scrol naar beneden

Als je op de pagina met zoekresultaten helemaal naar beneden scrolt, vind je zoekopdrachten gerelateerd aan ‘waarom CRM’. Met suggesties als: CRM-systeem voorbeeld en CRM-betekenis.

SEO en Google werkt goed

 

Stap 3: Check de zoekresultaten

Google toont de meest relevante resultaten voor jouw zoekopdracht. Bekijk hieronder eens welke webpagina’s hoog scoren: # redenen waarom je een CRM- systeem nodig hebt, waarom is een CRM-systeem belangrijk en wat is CRM? Blijkbaar zijn dit de webpagina’s met het beste antwoord op onze vraag ‘waarom CRM’.

Zoekresultaten Google SEO

Op deze manier krijg je in drie snelle stappen hele waardevolle inzichten in welke vragen veel worden gesteld door potentiële klanten. Je kunt dan direct nagaan of je hier al antwoord op geeft via je website. Zo ja, zorg dan dat je de zoekwoorden laat terugkomen in je titel, subtitels en tekst. Heb je nog geen content voor die zoekopdrachten, dan weet je met welke onderwerpen je van start kunt.
 

SEO: zoveel meer dan content

Er zoveel meer komt kijken bij het optimaliseren van je webteksten voor de zoekmachines. Natuurlijk spelen het gebruik van zoekwoorden, samenhangende content en unieke teksten een belangrijke rol bij jouw positie in de zoekresultaten. Maar ook:

  • Een snelle laadtijd van de webpagina;
  • Simpele URL’s;
  • Een mobile-friendly website;
  • Optimalisatie van je afbeeldingen;
  • Een heldere sitestructuur;
  • En consistente invulling van meta-informatie.

Dus een tekstschrijver kan zeker wat bijdragen om jouw website beter te laten ranken, maar ook op technisch vlak is er vaak nog flink wat winst te behalen. Meer informatie vind je in de SEO-startersgids van Google.
 

Handige SEO-tools

Google’s Keyword Planner is een van de bekendste tools om zoekwoorden te ontdekken en te analyseren. Maar er zijn nog veel meer handige (en gratis) SEO-tools:

Simpel en snel starten met SEO
 

Simpel en snel starten met SEO

Maak een lijst met relevante zoekwoorden voor jouw contentthema. Het belangrijkste is dat je een beter en duidelijker antwoord geeft dan de resultaten op de beste posities. Dan maak je een goede kans om hoog te scoren in Google. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is het proberen waard, toch?