referentie IT-bedrijf Hands on ICT
Hands on ICT en ICT-copywriter: “Een plezierige samenwerking waarbij je altijd van elkaar op aan kunt”
Nadat Hands on ICT Hubspot had ingericht als inbound marketingtool, was het tijd om het systeem van relevante content te voorzien. Gezien de hoeveelheid teksten die geschreven moesten worden, was het vrij snel duidelijk dat Hands on ICT, met twee en later drie marketeers, zelf niet die capaciteit had.
Dus koos het ICT-bedrijf voor een samenwerking met ICT-copywriter voor het schrijven van blogs en whitepapers voor de uitgebreide sectorcampagnes. Op deze manier kan Hands on ICT een continue stroom van nieuwe relevante content garanderen richting de beoogde doelgroep, en hiermee werken aan een stuk autoriteit binnen hun markt.
Rebranding en nieuwe website
Begin 2021 ontstond Hands on ICT uit een fusie van de drie ICT-bedrijven Compello, Hands on Information Management en ITSN. Er kwam flink wat op het bordje van het marketingteam terecht: een compleet nieuwe strategie, de lancering van een nieuw merk en dus een rebrandingtraject én een nieuwe website. “Toen de fusie achter de rug was, waren we een organisatie met landelijke dekking die grote organisaties in uiteenlopende branches bediende”, vertelt Timo Verhaagh, voormalig marketeer (nu accountmanager) bij Hands on ICT. “Daar hoorde ook nieuwe content bij.”
Timo: “We hebben Hubspot ingericht om onze leadgeneratie een boost te geven. Dit gaf ons de mogelijkheid om weg te blijven bij de standaard koude acquisitie, maar juist met relevante content onze websitebezoekers intrinsiek te motiveren om hun gegevens achter te laten. Het is dan wel noodzakelijk om online zichtbaar en vindbaar te zijn en content was hiervoor de sleutel.”
Aantal views van de sectorcampagnes
(Tot en met oktober 2022)
Van de blogs gericht op de handel en retail
Van de blogs voor de zakelijke dienstverlening
Van de blogs gericht op de zorg
Samenwerking met ICT-copywriter
Het marketingteam van Hands on ICT ging aan de slag met verschillende contentcampagnes voor onder andere de zorg, zakelijke dienstverlening, industrie en handel. Hiervoor werd een plan opgetuigd omtrent de ideale klant in de vorm van een persona, inclusief uitdagingen, kenmerken en doelen. Vervolgens werd per fase van de buyer journey bepaald welke content nodig was.
Timo kroop in de rol van projectmanager voor alle contentcampagnes. “Via een marketingbureau hadden we al eerder met Jaimie samengewerkt”, geeft Timo aan. “Toen was ze al een goede gesprekspartner tijdens de interviews met onze specialisten, waardoor de gesprekken fijn en soepel verliepen. Daarom zochten we opnieuw de samenwerking met ICT-copywriter.”
Diverse contentcampagnes
Samen met Timo ging Jaimie aan de slag met de verschillende campagnes. Enerzijds gericht op bepaalde onderwerpen, zoals cybersecurity en de zorgwerkplek, anderzijds gericht op een branche, zoals de handel en zakelijke dienstverlening. Ook was er periodieke content, zoals diverse blogs over trends en ontwikkelingen en het trendrapport waarin Hands on ICT vooruitblikt naar het volgende jaar.
Timo: “De campagnes over de onderwerpen en branches moeten ook op de lange termijn voor ons ‘werken’. De houdbaarheid van de content over de trends en ontwikkelingen is veel korter, omdat de thema’s actueel zijn. Die campagne is veruit het meest succesvol voor ons. De zeven trendblogs voor 2022 hadden in totaal zo’n 4500 lezers en het trendrapport is maar liefst 252 keer gedownload. Daarnaast hebben we er 27 berichten op social media aan kunnen wijden, wat ons 6084 impressies opleverde. Resultaten waar we erg tevreden mee zijn.”
“Maar liefst 252 websitebezoekers hebben ons ICT-trendrapport voor 2022 gedownload.”
Gezamenlijke interviews met specialisten
Vanuit het marketingteam was Timo altijd nauw betrokken bij de interviews. “Ik kon zo nuances aanbrengen in het interview en bepaalde onderwerpen highlighten”, licht Timo toe. “Gelukkig stond Jaimie daarvoor open. Maar er was sowieso een goede klik tussen Jaimie en de personen die ze interviewde, zoals onze accountmanagers. Dat zorgde mede voor een goed eindresultaat en gemakkelijke en korte redactierondes. Een win-winsituatie, want onze specialisten werden enthousiaster voor de interviews én de tekst matchte met wat Hands on ICT als organisatie wilde uitdragen.”
Eén van de kantoren van Hands on ICT. Dit is de locatie in Venlo.
ICT-copywriter als verlengstuk van het marketingteam
Als we het hebben over de drie belangrijkste voordelen van de samenwerking met ICT-copywriter, noemt Timo de volgende punten:
1. Flexibiliteit
“Jaimie is open en benaderbaar. We vinden het fijn om haar te betrekken bij de plannen voor het jaar erna, om samen te kijken waarvoor we ICT-copywriter het beste kunnen inzetten. Bovendien komt ze ook langs om op strategisch niveau mee te denken. Dat vinden we een groot voordeel.”
2. Ontzorgen van marketingteam
“We hoeven niet zelf onze blogs en whitepapers te schrijven of een spellingscheck uit te voeren. Het enige wat ik doe is de juiste collega koppelen aan het onderwerp, een interview organiseren en daar rolt vervolgens een uitstekende tekst uit.”
3. ICT-expertise
“Vergeet niet dat een copywriter en een ICT-copywriter twee verschillende personen zijn. Ik heb ondertussen met acht tekstschrijvers samengewerkt en wat me opviel, was dat ze al bepaalde standaardteksten in hun hoofd hadden. Bovendien waren ze beperkt in hun kennis van de onderwerpen waarover ze schreven, zoals Office 365 of cybersecurity. Ik merk dat Jaimie breed is onderlegd als het gaat om ICT-oplossingen én dat ze dit goed weet te vertalen naar een unieke tekst gericht op onze doelgroep.”
“Het is gewoon fijn wanneer je een goede tekstschrijver hebt gevonden voor een langdurige samenwerking”, besluit Timo. “Voor ons is ICT-copywriter écht een verlengstuk van ons marketingteam. We weten dat we altijd van elkaar op aan kunnen.”
Meer weten?
Ook op zoek naar dat verlengstuk voor jouw marketingteam? Neem gerust contact op of ontdek nog meer argumenten om een ICT-copywriter in te schakelen in deze blog:
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24