Recycle je content!
5 tips

Bespaart tijd op contentproductie

Nederland heeft als doel om in 2050 volledig circulair te zijn. Dat betekent dat we niet opgezadeld zitten met enorme afvalbergen, want alle reststoffen gebruiken we weer om nieuwe producten te maken. Maar waarom projecteren we slim en zuinig omgaan met grondstoffen niet op de productie van content?

Ik kan me voorstellen dat je steeds de druk voelt om nieuwe content te maken. Dat is dus helemaal niet nodig. Inventariseer al je blogartikelen, video’s, whitepapers of webinars en bekijk of je deze content opnieuw kunt gebruiken.

Recycle je content

Content recyclen: hoe pak je dat aan?

Waarschijnlijk kom je erachter dat je redelijk wat content hebt gemaakt de afgelopen jaren. Maar welke artikelen zijn de moeite waard om opnieuw te gebruiken en te updaten? Om daarachter te komen, check je in Google Analytics welke contentpagina’s het beste presteren en begin daarmee. Dat zijn blijkbaar precies de goede blogs of webpagina’s die jouw lezers aanspreken. Probeer die content inhoudelijk nog beter te maken.

Let dan ook even op het SEO-gedeelte: welke zoekwoorden staan centraal en beantwoordt jouw artikel aan de verwachtingen rondom die zoekwoorden? Hoe je dat controleert, lees je hier. Om je content te hergebruiken, kom je met behulp van Google al een heel eind.

 

Welke content kan ik allemaal hergebruiken?

Kijk eens wat je allemaal op de plank hebt liggen aan videomateriaal, blogartikelen, e-books en webinars:

 

1. Videomateriaal en podcasts

Uit bestaand videomateriaal kun je met gemak een of meerdere blogartikelen genereren. Waarschijnlijk heb je het script nog ergens liggen. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een podcast. Een opname van een half uur levert genoeg interessante content op voor een blogartikel. Dus. Lekker uitschrijven.

 

2. Gebruik oudere blogartikelen

Blogartikelen die goed worden gelezen, maar niet meer actueel zijn, kun je echt nog wel een keer gebruiken. Lees het stuk aandachtig door en update waar nodig. Kijk ook meteen naar je call-to-action: misschien wil je nu een ander e-book of event promoten? Of maak een infographic van het artikel. Dan breng je op een creatieve manier je boodschap visueel in beeld.

 

3. Recycle whitepapers en e-books

Dat zijn echt schatkisten vol met waardevolle content. Pak een hoofdstuk uit je whitepaper of e-book en vorm deze tot een blogartikel. Het is meteen een mooie kans om de lezer te attenderen op de hele whitepaper. Vice versa kun je ook een aantal goed gelezen blogartikelen weer bundelen in een e-book.

 

4. Check je webinars

Een goede basis voor een uitgebreid artikel is een webinar: je behandelt een thema, bespreekt tips en ‘how to’s’ en deelt jouw visie. Wat als je dat allemaal uitschrijft? Iedereen neemt weer op een andere manier informatie tot zich: via video, tekst of audio. Door de inhoud van een webinar te vertalen naar een artikel deel je waardevolle content met het publiek die de webinar niet heeft gezien.

 

5. Recycle je best gelezen artikelen

Maak een nieuwe blogpost met een top 5 van je best gelezen artikelen van afgelopen kwartaal of met een specifiek thema. Zo breng je je toppers weer onder de aandacht!

Update je content

Hoe maak ik mijn blogartikel nóg beter?

Je blogartikel kun je inhoudelijk optimaliseren door:

  • De introductie te herschrijven.
  • Nieuwe trends en ontwikkelingen te verwerken.
  • Interne en externe links toe te voegen.
  • Nieuwe afbeeldingen te kiezen.
  • Extra informatie toe te voegen.
  • Je call-to-action te veranderen.
  • De titel aan te passen.
  • De structuur te veranderen, gebruik bijvoorbeeld meer witregels, tussenkopjes en opsommingen.
  • Concrete voorbeelden toe te voegen.
  • De conclusie te herschrijven.

 

Nieuwe content door te recyclen

Maak het jezelf gemakkelijk en zorg dat contentproductie minder tijd en geld kost. Gun je bestaande artikelen, video’s of e-books een tweede leven door ze te hergebruiken. Breng vervolgens je content weer onder de aandacht, bijvoorbeeld via social media, in je nieuwsbrief of door het artikel bovenaan je blogpagina te plaatsen. Op naar circulaire content!