Kom als MSP op die shortlist met effectieve contentmarketing

Ken je mijn nieuwsbrief eigenlijk al? Die heet uiteraard niet ‘nieuwsbrief’ (saai!), maar Code & Copy. Hierin deel ik iedere twee weken de ins en outs van effectieve contentmarketing voor MSPs. En zo mocht ik dat vorige maand óók doen, alleen dan live. Bij de MSP Meetup 2023, die ik samen met Wim Vogelaar van Effort IT organiseerde. 

De MSP Meetup

Wim en ik werken al jaren samen. Zoals hij zelf zegt: “Met mijn jarenlange ervaring in de IT, weet ik ondertussen best wel wat van processen en systemen, maar van content heb ik écht geen kaas gegeten.” Na wat googelen, kwam hij terecht bij ICT-copywriter en de rest is history.   

De oorspronkelijk intentie van Wim was het organiseren van een relatiedag voor zijn klanten. Dit zijn MSP-bedrijven en toevallig genoeg ook mijn ideale klant. Daar kon ik hem uiteraard bij helpen. Maar hij wilde de dag ook graag wat ‘aankleden’. “Als het alleen over HaloPSA (ITSM-software voor MSPs) gaat, wordt het ook een beetje saai. Kun jij niet wat meer vertellen over contentmarketing voor IT-bedrijven? Ik zie namelijk nog vaak dat mijn klanten worstelen met wie is nu hun doelgroep en hoe bereiken ze die nu op een effectieve manier.”  

En zo kwam er een sessie ‘Effectieve contentmarketing voor MSPs’ op het programma. Net als:  

  • De roadmap en nieuwe features van HaloPSA.   
  • De UCaaS-oplossing van Evolve IP. 
  • Een enthousiaste klant die vertelde over urenverantwoordig in HaloPSA, een topic dat bij veel MSPs speelt. 
  • En meer over OpenAI en ChatGPT in combinatie met het ITSM-platform.

Als kers op de taart verzorgde oud-topwielrenster Leontien Zijlaard-van Moorsel de keynote. We organiseerden deze dag dan ook in het Leontienhuis in Zevenhuizen. Wat we vooral wilden bereiken met deze dag is het inspireren van MSP-bedrijven op verschillende vlakken én de MSP-community bij elkaar brengen.  

Contentstrateeg voor de IT-sector

6 takeaways voor effectieve contentmarketing voor MSPs

Zelf mocht ik dus alle aanwezigen meer vertellen over effectieve contentmarketing. Hoe werkt dat nu voor MSPs? De zes takeaways deel ik graag met je:  

1. Wees je ervan bewust dat je zakendoet met mensen

Altijd. Het mag wel B2B heten, maar uiteindelijk is het H2H (human to human). En de basis voor een goede zakelijke relatie is vertrouwen. Zeker voor jou, als IT-businesspartner, is het belangrijk dat klanten vertrouwen in je kennis en ervaring hebben. Je levert namelijk best wel complexe diensten en producten, die bovendien erg belangrijk zijn voor een efficiënte bedrijfsvoering. Laat zien dat je de expertise in huis hebt, en dat wanneer er iets misgaat, je er ook echt bent als IT-partner voor je klant. 

2. Ken je klant door en door voor goeie teksten

De sleutel tot het opbouwen van vertrouwen, is te laten zien dat je je klanten en hun vragen, problemen en doelen door en door kent. Zomaar wat (realistische) voorbeelden hiervan:  

  • Vragen: “Wat kost dat nou, zo’n moderne werkplek per medewerker per maand?” 
  • Problemen: “Hoe kan ik mijn wifi-netwerk uitbreiden? Ik heb niet overal goede dekking.” 
  • Alternatieven: “Ik wil meer inzicht in mijn data, maar kies ik dan voor Power BI, Tableau of Qlik Sense?” 
  • Zorgen: “Hoe kan ik op mijn IT-kosten besparen?” 
  • Doelen: “Ik wil dat mijn bedrijfsnetwerk veilig is, zeker nu medewerkers veel thuiswerken.” 
  • Misverstanden: “Maatwerk is ontzettend duur, ik begin er niet aan.”  

Dit zijn vragen waarmee jouw doelgroep worstelt. Luister dus goed naar ze! Het is namelijk belangrijk voor het vertrouwen in jou als IT-businesspartner, dat jij hier antwoord op geeft. Bijvoorbeeld op je website, in blogs, FAQs, of whitepapers. Want hiermee help je je potentiële klant bij het beantwoorden van vragen, het wegnemen van twijfels en het verduidelijken van alternatieven. Kortom, je helpt hen bij het maken van een aankoopbeslissing. 

3. Zorg voor focus in je marketinguitingen

Want wat is het dat je als ICT-businesspartner niet doet voor je klanten? De meeste MSPs zijn een onestopshop voor IT, hét aanspreekpunt voor alle klantvragen. Eigenlijk zijn je diensten dan ook relevant voor elke sector. Of het nu gaat om retail, het mkb, de bouwsector, horeca, accountants, of de overheid. Dit brede aanbod aan diensten is natuurlijk je kracht, maar wanneer het aankomt op contentmarketing, werkt een te brede benadering averechts.   

Het is niet effectief om te communiceren dat je ‘alles voor iedereen’ doet. Dit leidt namelijk tot een verwaterde boodschap waarmee je niemand écht aanspreekt. Het is het bekende schieten met hagel. Stel dat ik tien suikerzakjes tegelijk naar je gooi, dan is de kans groot dat je er niet één vangt. Maar gooi ik er slechts één, dan is die kans aanzienlijk groter. Daarom is focus in je contentmarketing zo belangrijk. Dit zijn vier redenen waarom:     

  1. Herkenning bij je doelgroep: door je te richten op een specifieke doelgroep of sector, wordt je boodschap veel duidelijker.   
  1. Je kunt beter je expertise laten zien: aangezien je veel beter op de inhoud, details en nuances van een bepaalt thema kunt ingaan. Zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep.  
  1. Hogere conversie: maak je content die is gericht op een specifieke informatiebehoefte of interesse van je doelgroep? Dan heb je meer kans op een hogere conversieratio.  
  1. Minder verspilling van tijd en geld: want je richt je middelen en marketingactiviteiten veel beter op wat écht telt. In plaats van dat je van alles voor iedereen probeert te zijn.  

Kortom, bied je als MSP verschillende diensten aan, dan is het essentieel om je content af te stemmen op je doelgroep. Het betekent dus niet dat je moet kiezen welke diensten je aanbiedt, maar wél dat je moet kiezen op welke manier je deze diensten communiceert naar je ideale klant. Je kunt bijvoorbeeld een campagne optuigen die is gericht op de uitdagingen in een specifieke sector (de gezondheidszorg, financiën, onderwijs) of voor een bepaalde rol (CFO, marketing, sales, installateurs). Zo voorzie je jouw klant van precies de informatie waarnaar hij op zoek is en zul je sneller het juiste resultaat bereiken. 

4. Lever waardevolle informatie in je marketing

Google gebruikt vier elementen om de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten te beoordelen: Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness (E-E-A-T). Gebruik die dan ook voor de content op je website.   

E-E-A-T is er belangrijk voor MSPs om de website en content naar voren te laten komen in Google’s zoekresultaten. Wat voorbeelden hoe je dit toepast:    

  1. Ervaring: Deel klantverhalen en gedetailleerde casestudies over jouw IT-diensten, zoals het verbeteren van IT-beveiliging of het inrichten van moderne werkplekken. Laat ook de ervaring en kwalificaties van je team zien op een ‘Over ons’-pagina.  
  1. Expertise: Als MSP met uitgebreide technische kennis, publiceer je inhoudelijke blogs over bijvoorbeeld de nieuwste cybertrends en ontwikkelingen in data, connectivity en hybride werken.  
  1. Autoriteit: Toon je erkende kennis door certificeringen zoals ISO 27001 en 9001 te tonen, en door te benadrukken dat medewerkers certificaten van Microsoft of Cisco hebben. Klantverhalen versterken ook je autoriteit.  
  1. Betrouwbaarheid: Bewijs je betrouwbaarheid en consistentie in dienstverlening door een uptime-garantie te beiden, snelle reactietijden voor klantenservice te hebben en transparant te communiceren over onderhoud en updates. Klantrecensies en testimonials zijn hierbij ook belangrijk.  

Door deze vier Google-principes te volgen, verhoog je de kans dat jouw content als betrouwbaar en van hoge kwaliteit wordt beschouwd, wat leidt tot betere zoekresultaten.  

Meer hierover lezen? Ik heb er een blog over geschreven.

5. Schrijf altijd voor je lezer en niet de zoekmachine

SEO (Search Engine Optimization) blijft belangrijk, maar stel niet je zoekwoord centraal, maar je doelgroep. Ken de pijnpunten die leven bij je klant, verzin hier verschillende (blog)onderwerpen bij, en ga dán pas op zoek naar een geschikt zoekwoord voor SEO.    

Traditioneel gezien is SEO sterk gericht op zoekwoorden en zoekmachines, maar voor wie schrijf je nu: je doelgroep toch? En dat zijn mensen. Daarom is het belangrijk om content te maken die aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Denk aan de problemen, vragen en interesses van je doelgroep. Wat zijn hun grootste uitdagingen? Waar zijn ze dagelijks mee bezig? Bedenk hier relevante onderwerpen voor die niet alleen de vragen van je doelgroep beantwoorden, maar ook aansluiten bij de expertise van jouw IT-bedrijf.   

Pas daarna is het tijd om geschikte zoekwoorden te vinden die je kunt verwerken in je tekst. Let op: wees niet te overvloedig met de zoekwoorden, want dat maakt je tekst minder prettig om te lezen. Door die balans te houden en vooral te schrijven met je ideale klant voor ogen, zorg je voor content die niet alleen goed scoort in de zoekmachines, maar ook écht waarde toevoegt voor je lezers.  

Simpel en snel starten met SEO? Je leest handig tips in deze blog.

6. Zorg voor een contentmarketingplan

De basis van effectieve contentmarketing! Om je marketingdoelen succesvol te behalen, heb je een strategie nodig. Dus weet wat je doel is, maak een plan hoe je daar gaat komen, voer dit uit, en hou je vinger aan de pols wat betreft de resultaten.     

Heb je ooit effectief en efficiënt een doel kunnen bereiken zonder plan? Voor effectieve contentmarketing is een doordachte strategie essentieel. Dit begint met het bepalen van een duidelijk doel voor je IT-bedrijf, zoals het vergroten van merkbekendheid of het genereren van meer leads. Evalueer je huidige marketingactiviteiten, identificeer verbeterpunten, en stel specifieke, meetbare doelen. Zorg dat iedereen in je team, inclusief freelancers, gefocust en betrokken is bij het bereiken van dit doel.   

Vervolgens ontwikkel je een strategie om je doel te bereiken. Dit omvat het:  

  1. Identificeren van je doelgroep 
  2. Kiezen van geschikte kanalen
  3. Ontwikkelen van content die aansluit bij de behoeften van je klanten. 

Een goede strategie zorgt voor focus, efficiëntie, consistentie, en meetbare resultaten. Het creëren van relevante teksten die inspelen op de pijnpunten van je doelgroep is hierbij erg belangrijk. Door regelmatig je inspanningen te meten en bij te sturen, blijf je op koers en verbeter je voortdurend je aanpak. Dit alles transformeert je marketingreis van een toevalstreffer naar een goed geplande expeditie, waarmee je effectief je doelgroep bereikt en je marketingdoelen realiseert. 

    Meer over een goede contentstrategie lees je in deze blog.

    Zo kom je als MSP op de shortlist met contentmarketing

    Onthoud: met de content die je maakt, wil je je ideale klant helpen bij het maken van zijn aankoopbeslissing. Zodat hij die op een goed geïnformeerde manier kan doen. Zorg in ieder geval altijd dat je onthoudt dat je zakendoet met de mens achter jouw klant, je die ideale klant door en door kent, voor focus zorgt in je marketinguitingen en een goed plan hebt. Als jij diegene bent met waardevolle informatie, zorgt dit voor vertrouwen in je expertise en is de kans groot dat je in ieder geval op de shortlist staat!  

    Klaar om je IT-bedrijf in de spotlight te zetten en je te positioneren als autoriteit in de markt? Download mijn gratis e-book en leer in 7 stappen hoe je contentmarketing succesvol inzet met een strategie, SEO en schrijven.  

    Contact
    jaimie@ict-copywriter.nl

    Bezoekadres:
    Rembrandtlaan 70
    Veghel

     

    ICT-copywriter

    Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.

    KvK 75651416

    Btw NL001557653B24