Als IT-bedrijf puzzelen met je positionering: een stappenplan

Laatst nam een bureau in webapps contact met me op. Kon ik niet helpen met hun positionering? Die moest weer worden vertaald naar nieuwe webteksten en andere marketinguitingen. Zelf hadden ze al een duidelijke missie en verhaal. Maar dit moest nog op een aantrekkelijke manier worden verwoord. Kijk. Dit bureau snapt het. In plaats van lukraak te starten met het schrijven van nieuwe webteksten en blogs, deden ze een stapje terug. Even stilstaan. Waarom zijn we hier op deze aardkloot? Waar geloven we in? En hoe vangen we dat in een mooi verhaal, zodat potentiële klanten zich hierin herkennen en ook in óns gaan geloven?
Positionering IT-bedrijf – puzzelen

Wat is positionering?

Op dit moment zijn er zo’n 113.000 ICT-bedrijven in Nederland. De uitdaging zit ‘m niet alleen het ontwikkelen van ICT-producten of -diensten, maar ook in wat potentiële klanten over jouw IT-bedrijf denken en wat ze voelen in vergelijking met andere merken. Dát is waar positionering om de hoek komt kijken.

Jezelf positioneren is een strategische marketingbeslissing. Want hoe je jezelf positioneert, bepaalt hoe je als IT-bedrijf communiceert met je klanten en hoe je jouw producten of diensten op de markt brengt.

Het is dus het fundament van je marketingstrategie. Het doel: een bepaalde perceptie creëren bij klanten over je bedrijf, producten en diensten.

Positionering als IT-bedrijf - perceptie creeren

Een voorbeeld van jezelf positioneren als IT-bedrijf

Stel je bent een IT-securitybedrijf. Dan wil je natuurlijk dat klanten je zien als het meest betrouwbare en veilige bedrijf in de markt. Dat jij je zaakjes op orde hebt. En ervoor zorgt dat zij dat ook hebben als ze met jou gaan samenwerken.

Dit betekent dat wanneer klanten aan IT-beveiliging denken, jouw bedrijf als eerste in hun gedachten opkomt. Daarom moet je je marketinguitingen richten op het communiceren van specifieke kenmerken die hiermee te maken hebben. Dit doe je door:

• Unieke voordelen en sterke punten van je producten en diensten te benadrukken.
• Succesverhalen te delen.
• Certificaten, normeringen en onderscheidingen te tonen.

In al je uitingen kies je bovendien voor een consistente tone of voice en het liefst een opvallende, voor jouw herkenbare huisstijl. Op die manier onderscheid je jouw IT-securitybedrijf van de concurrentie.

Enne… maak het dan écht anders. Je hoeft niet totaal out of the box en rebels te zijn, maar ik zie zoveel content voorbijkomen die op ieder IT-bedrijf van toepassing is.

Positionering IT-bedrijf - wees ook anders en uniek

In 6 stappen naar jouw positionering in de IT

Zelf aan de slag met je positionering? Hierbij zes stappen om je op weg te helpen:

1. Analyseer de markt en de concurrentie: Onderzoek je concurrenten, hun aanbod, prijsstrategieën, marketingtactieken, en hoe ze worden gezien door klanten.

2. Definieer je doelgroep: Wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun behoeften, problemen, uitdagingen? Hoe kan jouw aanbod hen helpen?

3. Identificeer je USPs: Wat maakt jouw bedrijf of product uniek? Wat kun je beter dan je concurrenten? Dit kan variëren van technische expertise tot klantenservice.

4. Creëer een positioneringsverklaring: Dit is een eenvoudige verklaring die aangeeft wie je klanten zijn, wat je aanbiedt, en hoe je je onderscheidt van de concurrentie. Het kan iets zijn als: “Voor [doelgroep], biedt [jouw bedrijf] [jouw product/dienst], dat [wat het doet] in tegenstelling tot [de belangrijkste concurrent], omdat [jouw USP]”.

5. Wees consistent in je boodschap: Zorg ervoor dat al je marketing- en communicatiemateriaal overeenkomt met je positionering.

6. Evalueer en herzie als dat nodig is: Positionering is geen eenmalige taak. Je blijft bezig met evalueren door markttrends, veranderende klantbehoeften, en de groei van je bedrijf. Het belangrijkste bij positionering? Dat je authentiek en geloofwaardig bent. En dit moet natuurlijk in lijn zijn met de ervaring die je je klanten daadwerkelijk levert.

Positionering IT-bedrijf - onderscheid je in contentmarketing

Positionering als basis voor je contentmarketing

Het positioneren van je IT-bedrijf is een belangrijke strategische stap in het vormgeven van je marketingstrategie. Je wilt niet alleen een bepaald beeld neerzetten in de hoofden van je klanten, maar ook authentiek en geloofwaardig zijn. Hoe je jezelf positioneert, is de manier waarop je communiceert en je diensten wegzet in de markt. Uiteraard moet je positionering in lijn zijn met de ervaring die je jouw klanten daadwerkelijk levert. Lukt dit? Dan bouw je een sterk en betrouwbaar merk, óók als werkgever.

Klaar om je IT-bedrijf in de spotlight te zetten en je te positioneren als autoriteit in de markt? Download mijn gratis e-book en leer in 7 stappen hoe je contentmarketing succesvol inzet met een strategie, SEO en schrijven.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

Bezoekadres:
Loopkantstraat 25
Uden

 

ICT-copywriter

Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.

KvK 75651416

Btw NL001557653B24