Hoe ga je om met zero-click search?
Waarde leveren als MSP met zero-click content
Gisteren vroeg ik me ineens af wanneer officieel de herfst begint. Met al die warme dagen tussendoor, was ik denk ik in de war, aangezien de herfst allang is begonnen. 😅
Afijn, het was dus niet meer nodig om de link van de bron, in dit geval het KNMI, aan te klikken. Want Google laat een featured snippet zien met direct het antwoord op mijn vraag. En dáár wil ik het met je over hebben, over zero-click searches.
Wat is een zero-click search?
Uit een onderzoek van Semrush blijkt dat bij ruim 25% van de zoekopdrachten in Google de gebruiker niet meer op een link klikt. Dit percentage geldt voor desktop searches en voor mobile search is dit percentage ruim 17%.
De redenen hiervoor:
– De gebruiker is voldoende geïnformeerd.
– Hij of zij is bekend met de website van de bron en gaat daar direct naartoe.
– Of de gebruiker is niet geïnteresseerd in de link.
Je ziet het ook steeds vaker terug, bijvoorbeeld op LinkedIn. Mensen willen gewoon het bericht lezen en niet verder klikken naar een andere pagina. We worden klik-moe.
Maar hoe ga je met zero-click searches om?
Zero-click searches kunnen negatieve gevolgen hebben voor jouw aantal websitebezoekers. En het is bovendien lastig te meten wie nu jouw content heeft gezien. Dus wat is belangrijk?
Het gaat vooral om waarde leveren (als het goed is, doe je dat al, toch?). Dat betekent dat jouw lezer niet nog op een link hoeft te klikken om informatie, tips, of toegevoegde waarde uit je content te halen.
Dus maak bijvoorbeeld in een LinkedIn-post direct je punt. En ga niet voor een lokkertje als “Ontdek de 3 tips voor cybersecurity in onze nieuwste blog”. Gééf die tips gewoon direct. En hou dus niet al je waarde ‘vast’ op je website. Je wilt toch een stuk kennisleiderschap laten zien?
En hoe zit dat met die featured snippets op Google?
Tja, dat is net zo’n complex verhaal als op de nummer één positie komen in de zoekresultaten. Wat in ieder geval helpt, is:
– Dat je relevante content deelt voor jouw doelgroep.
– En dat die content aansluit bij hun zoekopdrachten.
– Zorg dat je website SEO-technisch in orde is.
– Geef een duidelijk en helder antwoord op de vraag.
– Maak content die voldoet aan Google’s E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Het resultaat
Door veel en regelmatig waarde te delen waar je doelgroep écht iets aan heeft, blijf je on top of mind. En stel dat een latente behoefte een actieve behoefte wordt, dan sta jij in ieder geval op de shortlist.
Waarom? Omdat jij hebt laten zien dat je je doelgroep snapt, dat je hun bedrijf of hun sector begrijpt en weet met wat voor soort uitdagingen ze te maken hebben. Daarom.
Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit meer ergens een linkje naar je website mag plaatsen. Natuurlijk wel! Maar zorg er in ieder geval altijd voor dat je via welk kanaal dan ook waardevol bent in je marketinguitingen.
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24