Employer branding: inspirerende content voor IT-bedrijven
Er is krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt en het UWV voorspelt dat het aantal banen en vacatures in 2022 een piek bereikt. De schaarste aan goed personeel is de IT-sector niet onbekend. IT-bedrijven kampen al jaren met een overschot aan vacatures, waarvan 63% moeilijk vervulbaar is.
Vooruitkijkend, is er nog veel onzekerheid. De oorlog in Oekraïne, inflatie en een dalende koopkracht hebben zeker geen positieve impact op onze economie. Hoe kun je je als IT-bedrijf nog onderscheiden van de concurrent en je positioneren als aantrekkelijke werkgever? Door de content die je inzet voor employer branding.
Wat is employer branding?
Employer branding is niets minder dan bouwen aan je werkgeversimago. Great Place to Work gebruikt de volgende definitie van Waasdorp, Hemminga en Roest om employer branding te omschrijven:
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”
Zorg ervoor dat alle communicatie de cultuur van je IT-bedrijf weerspiegelt. Wees daarbij zo concreet en onderscheidend als mogelijk is. “Wij zijn een innovatief IT-bedrijf met de beste oplossingen die naadloos aansluiten bij jouw uitdagingen.” Herken je jouw eigen IT-bedrijf hierin? Niet zo vreemd, want zijn niet alle IT-bedrijven hiermee bezig? Probeer dus authentiek te zijn.
Employer branding is een start om potentiële medewerkers te werven die goed bij het bedrijf passen én om huidige medewerkers te behouden. Dat is minstens zo belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. Maar welke rol speelt content hierbij?
Welke content zet je als IT-bedrijf in voor recruitment?
Salaris is allang niet meer de drijfveer voor IT’ers om te solliciteren op een functie. Een goedbetaalde baan vinden ze overal wel. De factoren die medewerkers wel motiveren? Dat zijn onder andere een fijne werkomgeving, de mogelijkheid tot professionele en persoonlijke ontwikkeling, kansen krijgen om door te groeien binnen het bedrijf, en autonomie en verantwoordelijkheid. Hoe geef je dat nu vorm in je content? Enkele voorbeelden uit de praktijk:
1. Medewerkers aan het woord
Waarschijnlijk kan HR of marketing fantastisch op papier zetten wat er zo geweldig is aan werken bij jullie bedrijf. Maar wat nog beter werkt, is om enkele medewerkers te interviewen en hén te laten vertellen wat er zo tof is aan hun functie, het bedrijf en hoe een werkdag- of -week eruitziet.
Focus je dan eerst op de vacatures die de hoogste prioriteit hebben. Je kunt het zien als een referentieverhaal van een klant over jullie producten en diensten. Dat verkoopt toch ook beter, dan wanneer een salesmedewerker zijn of haar verhaal doet? Dit is namelijk keihard bewijs dat het echt wel leuk en uitdagend is om bij jullie te werken.
2. Benoem doorgroeimogelijkheden
IT-bedrijven hadden al snel door dat het slim is om medewerkers zo vroeg mogelijk te werven. Het liefst als ze nog in de schoolbanken zitten. Dus met stages, traineeships en Young Professional Programma’s worden talentvolle jongens en meisjes opgeleid tot professionals binnen het IT-bedrijf. Aansluitend op punt 1: geef hen ook eens het podium. Ze zijn vaak harstikke enthousiast over hun eerste carrièrestappen en staan dichter bij hun leeftijdgenoten, dan iemand die al jaren in het vak zit.
Maar vergeet ook die laatste groep niet. Wat als je dus je eerste sporen hebt verdiend binnen het bedrijf? Zijn er dan mogelijkheden om door te groeien? Zo hebben we onlangs een partner van een IT-bedrijf geïnterviewd, die daar ‘gewoon’ als projectmanager was begonnen. Laat ook dat soort succesverhalen eens terugkomen in een blogartikel.
3. Schrijf een onderscheidende Over ons-pagina
Verder lijken veel Over ons-pagina’s op elkaar. Of je nu jullie bedrijfsnaam erboven zet of die van de concurrent, onderscheidend is het niet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het mag ook best wel een uitgebreid verhaal worden. Medewerkers doen namelijk graag eerst wat online onderzoek naar een bedrijf om te zien of de cultuur bij hen past.
Onlangs hebben we nog een IT-bedrijf geholpen bij het schrijven van hun bedrijfspagina. Eén aspect viel direct op in het interview: ze hebben een noodnummer voor bedrijfskritische storingen dat 24/7 bereikbaar is. Dat is natuurlijk niet uniek voor IT-bedrijven. Alleen hebben zij dus geen rooster wie wanneer ‘calamiteitendienst’ heeft. Er is altijd wel iemand die de klant wil helpen. Dát is dus iets wat je op je Over ons-pagina zet.
4. Vertel over je tech stack
Met welke technologie werken jullie het meest? Misschien zijn jullie Microsoft-partner, ademen jullie low-code of werken jullie met alles van AWS. Bij sommige kandidaten gaat hun hart sneller kloppen bij een specifieke technologie. En is er ruimte voor R&D? Krijgen medewerkers bijvoorbeeld uren om zelf een slimme oplossing te ontwikkelen of om jullie core tech stack nóg beter te leren kennen? Geef dat dan ook aan.
Inspireer met content voor employer branding
De content op je werken bij-site is belangrijker dan je denkt. Zorg er dan wel voor dat je onderscheidend en authentiek bent in al je communicatie. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om je als bedrijf transparanter op te stellen richting de arbeidsmarkt en je te positioneren als aantrekkelijke werkgever. Laat je medewerkers vertellen over hun werk en de doorgroeimogelijkheden, ga los op je bedrijfspagina en vertel eens wat meer over de technologie waarmee jullie werken.
Denk je nu: pfff, waar haal ik de tijd vandaag om mijn collega te interviewen en daar een leuk artikel van te maken? Geen zorgen, ik help je graag bij het schrijven van teksten om die nieuwe, toffe collega te werven.
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24