referentie IT-bedrijf Effort IT

Effort IT investeert in contentmarketing als enabler voor groei

Het is 2020 en Wim Vogelaar, directeur-eigenaar van Effort IT, werd gebeld door de partnermanager van Halo. Of hij misschien interesse heeft om implementatiepartner te worden van het Halo-platform voor de Benelux? Als ondernemer én IT’er in hart en nieren dook Wim met een collega in de ITSM-software. Met meer dan 10 jaar ervaring in IT Service Management zagen ze direct het potentieel. Volmondig zei Wim ja op het voorstel. Dit betekende de start voor Effort IT voor het leveren van ITSM-software van Halo.

De volgende uitdaging: het onder de aandacht brengen van HaloITSM en HaloPSA om de naamsbekendheid van deze software te vergroten. En daar schakelde Wim ICT-copywriter voor in.

Wim Vogelaar | directeur-eigenaar Effort IT

Teksten schrijven is zeg maar niet mijn ding

“Ik ben goed in Lean-processen en hoe je verspilling daarin kunt elimineren”, vertelt Wim. “Verder snap ik IT, ERP- en ITSM-software. Maar contentmarketing en teksten schrijven? Totaal niet!” Maar een logische stap voor Wim was het maken van een website. “Een website is toch een randvoorwaarde voor een bedrijf. Ik zie het als een online uithangbord.”

Een websitebouwer uit zijn netwerk ging aan de slag met de website van Effort IT. Ook liet Wim via dit bedrijf de teksten aanleveren. “Ik werd een kwartier geïnterviewd door de toenmalige tekstschrijver, voor alle teksten van de website. Daar had ik al een slecht voorgevoel over. Dat klopte, want de teksten waren totaal niet wat ik wilde zien.” Wim ging zelf nog aan de slag en twee weken later dan gepland stond de website live. “Maar ik wist dat de teksten beter moesten en via Google kwam ik al vrij snel bij ICT-copywriter uit.”

“De eerste afspraak met Jaimie was een verademing. Er was meteen een klik en ze begreep direct waar ik naartoe wilde en wat daarvoor nodig was.”

Investeren in contentmarketing

Wim zette vol in op marketing voor Effort IT. Vooral door te werken aan de website en zichtbaarheid via LinkedIn. Hiervoor schakelde Wim verschillende partners in om hem hierbij te helpen. Waaronder dus ICT-copywriter. “Ik wist dat ik niet zelf aan de slag moest met webteksten, leaflets en leadmagnets. Want ik ben daar niet goed in en het kost me dan drie keer zoveel tijd. Zonde!”

“Maar goed, dan moet je nog wel iemand vinden die een beetje snapt wat de ICT-wereld inhoudt. Dat vond ik superbelangrijk. Gelukkig bleek al snel dat Jaimie en haar team de ICT-branche als geen ander kennen en de taal van onze doelgroep spreken.” Met het opfrissen van de webteksten en het schrijven van leadmagnets ontstond een mooie samenwerking.

Strategisch meedenken met contentmarketing

“Al snel bleek dat Jaimie ook goede ideeën had voor onze marketingstrategie. Daarom nodigde ik haar uit om aan te haken bij onze interne marketingdag. Samen hebben we een mooi marketingplan opgesteld met heldere marketingdoelen, gebaseerd op onze salesdoelstellingen. Vanaf dat moment werk ik intensiever samen met ICT-copywriter. Niet alleen voor de teksten, maar ook als strategisch sparringpartner op het gebied van contentmarketing.”

“Onze marketingdag vind ik een van de leukste en belangrijkste dagen van het jaar.”

Winnaars hebben een (marketing)plan

“Ik zeg niet dat ik een winnaar ben”, lacht Wim, “Maar je wilt wel bepaalde sales targets halen en je medewerkers aan het werk houden. Die doelen behaal je niet door een keer een blog of klantverhaal te schrijven of een berichtje op LinkedIn te plaatsen. Nee, je moet op de een of andere manier je klant consistent bewerken om hem in beweging te laten komen. Daar is een plan voor nodig.” 

Sommige bedrijven zien ICT als een kostenpost, terwijl het juist helpt om kosten te besparen door de mogelijkheid om bijvoorbeeld efficiënter te werken. Zo wordt ook weleens gekeken naar contentmarketing. “Voor mij was duidelijk dat ik een bepaald percentage van mijn omzet weer in marketing wilde investeren. Zeker het eerste jaar van Effort IT. De meeste klanten blijven namelijk minimaal vijf jaar klant, dat zijn de kosten meer dan waard. Om die klanten binnen te halen, móet je investeren in marketing en een contentstrategie . Zo simpel is het.” 

“Blijven investeren in marketing is voor mij superbelangrijk gezien de customer lifetime value van onze klanten.”

Focus op specifieke doelgroep

Eind 2022 besloot Effort IT zich volledig te richten op één doelgroep, namelijk MSP’s, en één product: HaloPSA. Samen met ICT-copywriter gooide Effort IT de website helemaal om. Er werden demovideo’s opgenomen en er kwam een gestructureerd en doelgroepgericht marketingjaarplan met onder meer blogs en wekelijkse LinkedIn-berichten. “Samen met Jaimie hebben we de stofkam door onze marketing gehaald. Alles is opnieuw opgebouwd en gepland; een hele verbetering.”

 

MSP Meetup 2023

Het hoogtepunt van dit jaar? “De MSP Meetup! Al een tijdje stond de relatiedag voor de klanten van Effort IT op de planning. Maar ik besloot om dit breder aan te pakken, dus ook niet-klanten die geïnteresseerd waren in Halo waren welkom. In het programma wilde ik niet alleen de software centraal zetten, dus ik vroeg Jaimie om wat te vertellen over effectieve contentmarketing voor MSP’ers, liet een klant zijn ervaring met het platform delen en ik vroeg oud-topwielrenster Leontien Zijlaard – van Moorsel om de keynote te verzorgen.” 

Al met al nog best wat werk, zo’n MSP Meetup. “Ik wist dat dit niet per se Jaimie’s focus was, maar toch heeft ze fantastisch geholpen. Er moest een landingspagina komen, uitnodigingen, reminders, bevestigingen en natuurlijk een verslag. We belden regelmatig even in om onze planning te checken, want een goede voorbereiding is het halve werk. En dat zag je ook terug in hoe soepel de dag zelf verliep.” 

Woensdag 01 november was het zover. In het Leontienhuis nabij Rotterdam kwamen zo’n 50 MSP’ers samen. “Het doel was om klanten samen te brengen, zodat ze onderling hun kennis en ervaring konden delen en dat ze met inspiratie weer naar huis zouden gaan. Dat is meer dan gelukt! Bovendien is dit ook voor Effort IT een interessante dag geweest, er zijn namelijk 4 demo’s aangevraagd door potentiële klanten. Een win-winsituatie dus en zeker voor herhaling vatbaar.”

150% groei in 2023

Ieder jaar zitten Wim en Jaimie samen om terug te blikken op afgelopen jaar, de cijfers onder de loep te nemen én natuurlijk om vooruit te plannen. “Ik vind deze marketingdag een van de leukste en belangrijkste dagen van het jaar. Van tevoren bekijk ik wat ons plan was voor dat jaar en welke cijfers dit heeft opgeleverd. In 2023 zijn we maar liefst 150% gegroeid in aantal klanten en omzet.” 

“Met deze resultaten is het voor mij geen vraag om de samenwerking met ICT-copywriter voort te zetten”, besluit Wim. “Voor mij is Jaimie echt onderdeel van het Effort IT-team en ik kan de marketing gerust aan haar en haar team overlaten. Ik kijk alweer uit naar onze marketingplannen en -activiteiten voor volgend jaar!”

Meer weten?

Zoek jij ook strategische sparringspartner voor jouw contentmarketing en een team van tekstschrijvers met verstand van ICT? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

Bezoekadres:
Rembrandtlaan 70
Veghel

 

ICT-copywriter

Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.

KvK 75651416

Btw NL001557653B24