Eeen effectieve marketingcampagne voor jouw IT-bedrijf
Jouw software in de schijnwerpers
Op zoek naar een effectieve strategie om je IT-producten of diensten op te laten vallen in een concurrerende markt? Of je nu meer software wilt verkopen, bepaalde diensten wilt afzetten of meer leads wilt genereren, een marketingcampagne geeft een boost aan jouw doelstellingen. Een goed uitgevoerde marketingcampagne helpt niet alleen bij het aantrekken van potentiële klanten, maar vergroot ook je naamsbekendheid en ondersteunt bij het introduceren van een nieuw aanbod. Laten we samen een doeltreffende marketingcampagne opzetten, speciaal ontworpen voor IT-bedrijven zoals die van jou.

Waar laat jij nog omzet liggen?
Wat je ook aanbiedt als IT-bedrijf, er vissen meer concurrenten in dezelfde vijver. Daarom moet je jezelf positioneren als leider in de markt, zodat potentiële klanten voor jou kiezen in plaats van je concullega. Dus het is noodzakelijk om online zichtbaar en vindbaar zijn en thought leadership te tonen om die kwalitatieve leads binnen te halen.
Doelen contentmarketing
Zit er consistentie in jouw marketinguitingen? Of schrijf je een keer een blog over een onderwerp waarvan jíj denkt dat dit interessant is en versloft je inzet weer als je druk bent met andere dingen? Als je serieus met marketing voor jouw IT-bedrijf aan de slag wilt, zijn er verschillende targets waar je je op wilt richten, zoals:
– Het genereren van X kwalitatieve leads.
– Het verhogen van het aantal websitebezoekers met X procent.
– Het bereiken van een andere doelgroep.
– Het bevorderen van de interactie met je ideale klant.
Daar heb je wel een consistente marketingmachine voor nodig, maar waar past al dat denk- en schrijfwerk nog in je agenda? En het is helemaal lastig om in deze tijd een goeie marketeer te vinden. Zonder leads geen sales! Het is dus de hoogste tijd om de mouwen op te stropen en iemand hiervoor in te schakelen.

Resultaten van een marketingcampagne voor jouw IT-bedrijf
Een marketingcampagne op maat helpt je om sneller je doelen te behalen. Af en toe een blog schrijven en wat posten op LinkedIn zet geen zoden aan de dijk. Hier is een georganiseerde strategie voor nodig waarover is nagedacht. Zo’n campagne plan je voor bijvoorbeeld drie maanden, waarbij je consistent je product of dienst in de schijnwerpers zet en je je richt op een specifieke doelgroep. Dit kan je het volgende opleveren:
– Betere vindbaarheid in de zoekmachines: door relevante zoekwoorden te gebruiken in de blogs, klantcases en landingspagina.
– Hogere conversieratio’s: met aansprekende en overtuigende content kunnen we de kans op conversie van websitebezoekers naar leads verhogen.
– Meer gekwalificeerde leads: door gerichte marketinginspanningen trekken we de juiste doelgroep aan, wat resulteert in meer gekwalificeerde leads voor jouw IT-bedrijf.
Resultaten in de praktijk
Zo heb ik Hands on ICT mogen helpen bij een campagne rond trends en ontwikkelingen, waarbij dit MSP-bedrijf vooruitblikte naar het volgende jaar. Timo Verhaagh, accountmanager bij Hands on ICT, vertelt: “De zeven trendblogs voor 2022 hadden in totaal zo’n 4500 lezers en het trendrapport is maar liefst 252 keer gedownload. Daarnaast hebben we er 27 berichten op social media aan kunnen wijden, wat ons 6084 impressies opleverde. Resultaten waar we erg tevreden mee zijn.” Kortom, een op maat gemaakte marketingcampagne helpt je om sneller naar jouw doelstellingen te komen en mooie resultaten te behalen.
Succes begint met een contentstrategie
Begin eerst eens bij het begin: hoe ziet jouw strategie eruit om tot jouw doel te komen? Voor een succesvolle aanpak heb je namelijk een goede contentstrategie nodig én authentieke teksten die de visie van jouw IT-bedrijf uitdragen. Start daarom eerst met:
1. Het onderzoeken wie jullie ideale klant is
– Welke klant levert de meeste omzet?
– Met welke klant is het plezierig samenwerken?
– Met welke klant hebben jullie een langdurige samenwerking?
– Wat zijn de dagelijkse ergernissen waar jullie een oplossing voor hebben?
2. Het onderzoeken van de concurrent
– Wie ís jullie concurrent en waarom?
– Wat bieden zij dat jullie niet hebben?
– Wat maakt jullie anders dan de rest van de IT-bedrijven?
– Wat zijn alternatieve opties voor jullie producten of diensten?
Een contentstrategie sluit altijd aan bij je bedrijfsdoelen en geeft richting aan alle acties die je vervolgens gaat uitzetten. Met deze stip op de horizon wordt het maken van keuzes veel gemakkelijker. Geloof me.
SEO als basis voor contentmarketing
En nee, dan bedoel ik niet het schrijven voor de zoekmachines. Bij het creëren van je content staat altijd je lezer centraal. Maar dat betekent niet dat SEO je niet kan helpen bij het optimaliseren van je teksten, waardoor je gewoonweg betere resultaten kunt behalen. Het uitgangspunt bij SEO? De pijnpunten van je klant. En die heb je al ontdekt in je klantonderzoek. Op basis daarvan ontstaan interessante onderwerpen waarover je kunt schrijven en díe onderwerpen onderbouw je met zoekwoordenonderzoek.
Maar om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines is het essentieel dat de basis van je website op orde is. Daarom starten we eerst met een SEO-technisch onderzoek. Want een goede vindbaarheid is niet alleen afhankelijk van kwalitatieve teksten, maar ook van de prestaties van jouw website. Hier komen altijd weer verbeterpunten naar voren. Die kun je zelf oplossen of je geeft ze door aan je websitebouwer.

De vertaling van strategie naar goede content
De uitwerking van je strategie is een essentieel onderdeel van het traject, want een plan zonder actie leidt niet tot resultaat. Gelukkig hoef je daar niet over na te denken, want daar geef ik óók invulling aan. Ik heb een team van getalenteerde tekstschrijvers die de taal van IT begrijpen. Zij halen input voor de teksten op bij jou, je collega’s of je klant en vertalen die informatie naar relevante content. Denk aan converterende blogs, succesvolle klantverhalen, informatieve webteksten, aansprekende socials en waardevolle whitepapers. Uiteraard houden ze bij het schrijven rekening met SEO.

Meetbaar resultaat voor jouw IT-bedrijf met contentmarketing
Contentmarketing is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en je merk te laten groeien. Maar hoe weet je of je inspanningen ook daadwerkelijk resultaat opleveren?
Vaak heeft content een aantal maanden nodig om te doen wat het moet doen. Door regelmatig de prestaties van je teksten te meten, kun je achterhalen welke onderwerpen het beste scoren bij je doelgroep en welke formats het meest effectief zijn. Op deze manier kun je je contentstrategie bijstellen en optimaliseren voor maximaal resultaat.
Het meten van de resultaten is ook belangrijk om de ROI van je investering in te schatten. Door te weten hoeveel traffic, leads en conversies je content genereert, kun je bepalen of de kosten van je contentmarketing zich terugverdienen. Hierdoor kun je je budget efficiënt inzetten en investeren in wat echt werkt.
Kortom, het meten van de resultaten van je contentmarketing is onmisbaar voor het succes van je marketingcampagnes. Daarom evalueren we maandelijks de prestaties van je nieuwe content. Ondertussen heb je via je eigen dashboard altijd inzicht in de actuele status van de gestelde marketingdoelen.
“Voor ons is Jaimie écht een verlengstuk van het marketingteam. We weten dat we altijd van elkaar op aan kunnen én dat de resultaten goed zijn. Onze trendblogs voor 2022 hadden in totaal zo’n 4500 lezers en het trendrapport is maar liefst 252 keer gedownload.”
Wat gaan we doen voor jouw IT-marketingcampagne?

Maand 1: onboarding en fundamentals
Wat we willen bereiken:
– Vindbaarheid: Dat jullie product of dienst beter vindbaar wordt in de zoekmachines.
– Techniek: Dat de website aan de achterkant technisch goed functioneert om überhaupt vindbaar te kúnnen zijn.
– Consistentie: Borging van en consistentie in jullie marketinguitingen die aansluiten bij jullie positionering als MSP.
Dat doen we door:
– Relevante zoekwoorden te vinden. Ik stel een overzichtelijke lijst op met relevante zoekwoorden die aansluiten bij de marketingcampagne.
– Aandachtspunten vanuit SEO-technisch oogpunt ontdekken. Die kun je vaak zelf oplossen en anders kan je websitebeheerder dat voor je doen.
– Een plan van aanpak voor de volgende drie maanden te maken. Inclusief een contentkalender (wat wordt er op wekelijks niveau geleverd aan content).
–Een dashboard in te richten. Voor de evaluatie van de marketingcampagne.
We starten met een strategische sessie van ongeveer drie uur bij jullie op locatie. We bespreken wat jullie als IT-businesspartner typeert, wat jullie willen uitdragen, wie jullie ideale doelgroep is en hoe de concurrentie eruitziet. Op basis van deze sessie vindt hierna een SEO-technisch onderzoek plaats en een zoekwoordenonderzoek.

Maand 2 - 4: uitvoeren van marketingcampagne
Wat we willen bereiken:
– Online zichtbaarheid én vindbaarheid een boost geven.
– Autoriteit opbouwen in de markt door het delen van jullie expertise.
– Kwalitatieve leads genereren.
– Resultaten van de campagne inzichtelijk maken en evalueren.
Dat doen we met:
– 1 pillarblog (uitgebreid artikel)
– 1 salespagina
– 8 relevante blogartikelen
– 1 e-book of whitepaper
– 2 klantverhalen
– 20 LinkedIn-berichten
– 1 maandelijkse online evaluatie op basis van het dashboard
Deze drie maanden geven we invulling aan jouw marketingcampagne. Hoe die invulling er precies uitziet wat betreft onderwerpen, komt voort uit de strategische sessie en het zoekwoordenonderzoek. Een ervaren tekstschrijver uit mijn team maakt voor jou goeie content. Aan het einde van iedere maand blikken we terug op de marketingcampagne. Welke resultaten hebben we behaald?

Veelgestelde vragen
Wat is mijn investering?
Jouw investering voor een effectieve marketingcampagne is 12.500 euro. Je kunt dit bedrag ook in drie deeltermijnen van 4.500 euro betalen. Hiervoor krijg je dus een:
- Strategische sessie
- Lijst met relevante zoekwoorden
- Aandachtspunten vanuit SEO-technisch onderzoek
- Doelgericht marketingplan
- Maandelijkse evaluatie met dashboard
- 1 pillarblog (uitgebreid artikel)
- 1 salespagina
- 8 relevante blogartikelen
- 1 e-book of whitepaper
- 2 klantverhalen
- 20 LinkedIn-berichten
Lijkt misschien veel? Bij ICT-copywriter vind je alle expertise onder één dak. Scheelt je een hoop coordinatietijd én kosten voor een SEO-agency, marketingbureau en copywriter. Nog beter: reken maar eens uit als je die ene klant mist die slechts één keer in de vijf jaar op de markt komt op zoek naar een MSP…
Hoelang duurt het voordat ik resultaten zie van een marketingcampagne voor mijn IT-bedrijf?
Dit varieert en is afhankelijk van de strategie. Over het algemeen duurt het enkele weken tot maanden, voordat de effecten van een marketingcampagne zichtbaar worden. Contentmarketing heeft even tijd nodig, daarom is het belangrijk om te blijven monitoren en optimaliseren voor de beste resultaten.
Wat is het belang van zoekwoordenonderzoek voor mijn marketingcampagne?
Waarom is contentmarketing belangrijk voor mijn IT-marketingcampagne?
Hoe meet je het succes van mijn marketingcampagne?
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24