De vier valkuilen van een contentmarketeer

Jaren werkte ik met veel plezier als (content)marketeer bij een ICT-bedrijf. Het bedrijf levert ERP- en CRM-software en verzorgt ook de implementatie. Op een gegeven moment zag de marketingafdeling (waaronder ik dus) de nut en noodzaak om content te gaan schrijven. Ook de website was wel aan vernieuwing toe.

Dat doen we wel even, dachten we. Al snel kwamen we erachter dat we helemaal geen contentstrategie hadden, dat het schrijven en de opmaak van tekst veel tijd kost, en dat een goede marketeer nog geen goede tekstschrijver is. Lees hier de vier valkuilen van een contentmarketeer!

1. Het ontbreken van een contentstrategie

Alles valt en staat met een contentstrategie, of anders gezegd, het ontbreken ervan. Je hebt ontzettend veel ideeën en creatieve ingevingen. Verwerk deze eerst in een contentplan. Zo breng je structuur in je bedrijfscommunicatie.

Daarnaast doorloopt je (potentiële) klant een koopproces (de buyer journey). Stem daarom je contentstrategie af op de fasen van de buyer journey. Zo ben je relevant voor je lezer.

2. Teksten schrijven kost tijd

Als marketeer ben je een duizenddingendoekje. Er lopen allerlei evenementen, je wilt de nieuwsbrief versturen en de website moet up-to-date blijven. Bovendien staan er diverse meetings gepland en sales staat steeds aan je bureau om te vragen waar die leads blijven. En dan bedenk je ook nog eens: we willen aan de slag met contentmarketing.

Vol goede moed ga je, tussen de bedrijven door, aan de slag met je eerste tekst. Helemaal afzonderen lukt niet. Na meerdere pogingen ben je niet veel verder dan een oppervlakkig tekst waar jij niet tevreden over bent. Je lezer zal waarschijnlijk ook niet veel aan de content hebben. Daarbij zit er heel wat meer tijd in dan je eigenlijk had bedacht.

3. Een goede marketeer is nog geen goede schrijver

Als marketeer weet je als geen ander wat de Unique Selling Points van je product of dienst zijn. En voor welke problemen van de klant jij een oplossing hebt. Maar dit nu nog op papier zetten.

Vaak komt daar ook een stukje perfectionisme om de hoek kijken. Zie maar eens in de beperkte tijd die je hebt, toepasselijke content te schrijven voor je lezers. Daarnaast wil je dat de tekst online zoekmachines naar jouw website leidt en prettig leesbaar is. Daar komen schrijfvaardigheden bij kijken.

4. Het oog wil ook wat

Prettig leesbaar betekent ook visueel aantrekkelijk. Het is aan te raden de tekst ‘aan te kleden’. Denk aan afbeeldingen of infographics die de tekst ondersteunen. Gebruik ook zeker witregels en duidelijke koppen. Dit stelt je lezers in staat om de tekst te scannen. Iedereen bezoekt namelijk een website voor informatie, maar leest deze vervolgens amper.

Content is belangrijk!

Zeker als softwarebedrijf waarvan het product niet tastbaar is. Daarom is het belangrijk om aan te tonen wat de software de klant biedt. Het kan een flinke klus zijn om bedrijfsprocessen te automatiseren. Net als het schrijven van content!

Dus.

Zorg dat je iemand vrijspeelt voor het schrijven van content (of huur een tekstschrijver in), krik je schrijfvaardigheden op en zorg dat de tekst er aantrekkelijk uitziet.