Maak jij als MSP de juiste content voor de it-beslisser?

Als Managed Service Provider (MSP) ligt de uitdaging niet alleen in het aanbieden van de beste technologische oplossingen. Die zit ‘m ook in het creëren van content die relevant, informatief en boeiend is voor IT-besluitvormers. En contentmarketing speelt hierbij een cruciale rol.

 

Het belang van contentmarketing voor jou als MSP

Uit recent onderzoek van het Content Marketing Institute (CMI) en Foundry blijkt dat maar liefst 91% van de IT-beslissers bereid is om gegevens achter te laten voor content van een IT-partner tijdens het aankoopproces. Echter, 91% vindt het ook een uitdaging om kwalitatief goede inhoud te vinden.

De meest voorkomende problemen?

– Het gebrek aan onafhankelijke, eerlijke informatie.

– Te veel marketingpraat of buzzwords.

– En dat de informatie te algemeen is.

Het is duidelijk dat er behoefte is aan goede en leerzame content. Maar hoe kan jij als MSP aan deze vraag voldoen?

 

Strategie voor contentmarketing in de IT

Volgens hetzelfde onderzoek heeft 85% van de IT-bedrijven in de afgelopen 12 maanden contentmarketing gebruikt om hun naamsbekendheid te vergroten, 81% om potentiële klanten iets te leren, 80% om leads te genereren en 78% om vertrouwen op te bouwen.

Brand awareness door contentmarketing

 

Het is dus nodig om een contentmarketingstrategie te hebben die op deze doelen gericht is. Maar hoe kun je deze strategie goed uitvoeren?

 

Content die past bij jouw ideale klant

Een belangrijk onderdeel van contentmarketing is het maken van content die past bij wat jouw publiek nodig heeft. Maar liefst 96% van de mensen die beslissingen nemen over technologie, is geïnteresseerd in content die speciaal voor hen is gemaakt. Gebaseerd op hun sector, technologieplatformen die ze al gebruiken en de grootte van hun bedrijf.

Content op maat door een contentmarketingstrategie

Het is echter opvallend dat maar 67% van de IT-bedrijven de informatiebehoeften van hun publiek belangrijker vindt dan die van de eigen organisatie bij het maken van content. En slechts 58% zegt dat ze content maken die past bij specifieke stappen in de klantreis.

Conclusie: Er is nog veel ruimte voor verbetering in hoe IT-bedrijven content maken die speciaal gericht is op hun doelgroep.

 

Welk type content moet je als MSP maken voor de IT-beslisser?

Uit het onderzoek van Foundry en het CMI blijkt dat IT’ers tijdens het aankoopproces verschillende soorten content doornemen. Denk aan:

1. Producttesten en recensies (49%)
2. Productdemo’s en productinformatie (44%)
3. Technologienieuws (43%)
4. Presentaties van IT-partners (41%)
5. Onderzoek van analisten (35%)

Als het gaat om de bronnen waar IT-beslissers hun informatie vandaan halen, scoren de volgende het hoogst:

1. Websites gericht op IT en tech
2. Whitepapers
3. Webinars
4. De website van de IT-partner
5. Discussiefora

IT-bedrijven gebruiken een contentmix om met klanten te communiceren, waaronder:

1. Korte artikelen en blogs (94%)
2. Klantverhalen (89%)
3. Video’s (van alle lengtes en formats) (87%)
4. E-books en whitepapers (83%)
5. Virtuele events, webinars en online cursussen (81%)
6. Lange blogartikelen (78%)
7. Infographics (62%)
8. Persoonlijke events (62%)
9. Onderzoeksrapporten (42%)
10. Podcasts (40%)

Contentmarketing en content die wordt gemaakt door MSPs

Conclusie: IT-bedrijven sluiten met hun aanbod van diverse soorten content redelijk goed aan bij wat IT-beslissers zoeken. Toch kunnen ze nog wel iets specifieker zijn in hun aanpak.

 

Maak als MSP de juiste content voor de IT-beslisser

Relevante content is heel belangrijk – 74% van de IT-beslissers is eerder geneigd om samen te werken met een IT-bedrijf die hen door elke fase van het besluitvormingsproces helpt. En 72% zegt dat als een IT-bedrijf hen geen leerzame content kan bieden, dit een negatieve indruk achterlaat.

Het is dus duidelijk dat contentmarketing een belangrijke rol speelt in hoe IT-beslissers een beeld vormen van jouw IT-bedrijf. Door het maken van relevante, informatieve en boeiende content, kun je niet alleen je naamsbekendheid en betrouwbaarheid vergroten, maar ook een sterkere band opbouwen met je doelgroep.

Met de juiste contentmarketingstrategie en een goed begrip van wat je doelgroep nodig heeft aan content, zorg je ervoor dat je contentmarketing meer betrokkenheid van je doelgroep en uiteindelijk meer succes voor je IT-bedrijf oplevert.

Al je marketingactiviteiten zijn een afspiegeling van je merk en positionering. Zorg ervoor dat je content niet alleen informatief en relevant is, maar óók laat zien wat de waarden en identiteit van jouw IT-bedrijf zijn.

 

Gratis stappenplan contentmarketing

Klaar om jouw IT-bedrijf in de spotlight te zetten en je te positioneren als autoriteit in de markt? Download mijn gratis e-book en leer in 8 stappen hoe je contentmarketing succesvol inzet met een strategie, SEO, schrijven en statistiek.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

Bezoekadres:
Rembrandtlaan 70
Veghel

 

ICT-copywriter

Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.

KvK 75651416

Btw NL001557653B24