De 3 marketinglessen van carnaval
Afgelopen week lag het (bedrijfs)leven hier even plat. En met ‘hier’ bedoel ik in Noord-Brabant. Als je het hebt gemist: het was hier carnaval. Ik kom oorspronkelijk van boven de rivieren en daar was ‘carnaval’ met z’n allen op een zaterdag feesten in een stampvolle zaal. Da’s hier toch écht anders (en leuker!).
Nu leek het me wel eens interessant om carnaval (of vasteloavend in Limburg) eens te linken met mijn vakgebied: contentmarketing. Komt ‘ie dan hè:
1. Het verschil tussen Limburgs en Noord-Brabants carnaval
Iedere provincie (en ieder dorp) viert weer op z’n eigen manier carnaval. Zo heet het feest dus al anders in Limburg dan in Noord-Brabant en zijn in Limburg de vastelaovendvierders zeer creatief verkleed. In NB trek je een boerenkiel aan en sla je een sjaal om of je bent gewoon ‘iets’ (een vos, heks of avocado).
Kun je je bedenken dat die verschillen ook terug te vinden zijn in de sectoren die je bedient? Ja, een kinderopvang heeft net zo goed telefonie, Teams en goede wifi nodig als een zorginstelling of accountantskantoor. Maar de pijnpunten liggen toch nét ergens anders.
Dus zorg voor aparte webpagina’s met herkenbare uitdagingen voor de sectoren die je bedient. Dan sta je 1-0 voor qua herkenning en als expert.
2. Carnaval zorgt voor verbinding
Dezelfde kleuren, tradities, liedjes en feesten: carnaval wakkert weer even het gevoel van onderlinge verbinding aan. Zo mag hier een prins niet zelf zijn steek opzetten, is er op zondag de carnavalsmis, en is dit dorp of deze stad de place to be op zaterdag waar je altijd weer dezelfde mensen tegen het lijf loopt.
Hoe mooi is het als jij ook zo’n communitygevoel of traditie kunt creëren onder jouw klanten? Vaak ligt de nadruk op leads genereren en worden bestaande klanten over het hoofd gezien in de marketingactiviteiten. Terwijl je hen vaak nog zoveel extra’s te bieden hebt. Enne… het is goedkoper om je bestaande klanten goed en volledig te bedienen dan steeds weer een nieuwe klant proberen binnen te halen.
Dus maak eens een klant-productmatrix. Welke producten of diensten zijn nog interessant voor je klant om bij jou af te nemen? Organiseer eens een Lunch & Learn rondom een thema die hiermee te maken heeft. Mooie kans om medewerkers én klanten samen te brengen en hier ook verkopen uit te halen.
3. Carnavalvierders zijn een kei in creativiteit en opvallen
Voor de meeste mensen begint carnaval al op een donderdag om 11:11 uur (ok, het seizoen begint al op 11-11 om 11:11 uur, maar ik heb het even over vorige week). En dat gefeest en gehos gaat door tot en met dinsdag. Daar heb ik maar één woord voor: respect! Verzin ook elke dag maar weer iets nieuws om aan te trekken. Daar heb ik in het dagelijks leven al moeite mee ;). Elke keer zie je weer de meest prachtige creaties voorbijkomen, ook tijdens de optochten.
Als we dit doortrekken naar contentmarketing voor IT-bedrijven: het mag allemaal wel wat creatiever. Bij hoeveel MSPs zie je niet de kleur blauw terugkomen? Of de claim dat ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen? Plak er het logo van je concullega op en het past ook bij dat IT-bedrijf.
Dus doe eens gek. Ga voor roze. Schrijf korte teksten. Of juist hele lange. Kies voor offline marketing. Durf. Maar zorg dat je opvalt in de grijze IT-massa.
De 3 marketinglessen van carnaval
Nu ben ik natuurlijk geen insider, dus vergeef me voor alle aannames en het ‘over één kam scheren’. Na deze duik in de bonte wereld van carnaval en de link met contentmarketing, hoop ik dat ik je in ieder geval heb geïnspireerd. Of je nu in Limburg de polonaise liep of in Noord-Brabant een boerenkiel aantrok:
-
Ken je publiek;
-
Bouw een feestje van verbinding;
-
En durf op te vallen in die grijze massa.
Alaaf!
Gratis stappenplan contentmarketing
Klaar om jouw IT-bedrijf in de spotlight te zetten en je te positioneren als autoriteit in de markt? Download mijn gratis e-book en leer in 8 stappen hoe je contentmarketing succesvol inzet met een strategie, SEO, schrijven en statistiek.
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24