9x contentinspiratie voor de IT
Staar jij ook weleens een tijdje naar de knipperende cursor op het lege document voor je? Omdat er nú iets op papier moet komen voor de wekelijkse blog van het IT-bedrijf waar je werkt? Of omdat je als ondernemer in de ICT-branche nu eenmaal online zichtbaar wil zijn? Ik help je graag op weg met 9x contentinspiratie voor jouw IT-bedrijf.
1. Uitleg over (nieuwe) producten, diensten en oplossingen
Er is altijd genoeg te vertellen over je eigen product, toch? Licht een bepaalde feature toe, bespreek een specifieke dienst of een nieuwe oplossing die net is gelanceerd. Maak je content wel vanuit het perspectief van de klant: what’s in it for them? Mensen willen geen boor, maar een gat.
2. Samenwerking met een partner onder de aandacht brengen
Samen ben je altijd sterker dan alleen. En samenwerken met een partner maakt dat je een totaaloplossing kunt bieden, want je hoeft natuurlijk niet alles zelf te doen en te kunnen. Kijk maar eens op www.persberichten.com of www.dutchitchannel.nl/nieuws voor inspiratie. Ook overnames zijn mooie kansen om content voor te maken.
3. Referenties: de beste IT-content
Oh. Zo. Belangrijk. Mooi project opgeleverd waar je trots op bent en je klant tevreden mee is? Vraag dan om een klantverhaal voor op je website. Want je kunt hartstikke goed zelf je IT-diensten aanprijzen, maar niets verkoopt zo goed als een referentiecase. Een (remote) interview van 30 minuten geeft je al genoeg informatie om een mooie case van te maken.
4. Ontwikkelingen en trends in de IT-industrie
De softwarebranche is altijd in ontwikkeling, daarom is het ook zo’n mooie sector om in te werken! Genoeg om over te schrijven dus.
5. Persoonlijke ontwikkeling (training en cursus)
Je kunt ook content creëren over persoonlijke ontwikkeling. Je hebt het vast weleens gezien via LinkedIn: de behaalde certificaten van Microsoft. Juist dit is heel waardevol, je laat zien dat je up-to-date blijft in je vakgebied door een cursus of training. Vertel erover.
6. Contentinspiratie: erkenning en gewonnen prijzen
Of je nu wordt erkend als snelgroeiend bedrijf door FD Gazellen, benoemd als Silver Partner, verkozen tot de Inner Circle door je leverancier of lokaal een Foodvalley ICT-award hebt gewonnen. Gewoon lekker content over maken. Je krijgt deze erkenning niet voor niets toch?
7. Rapportages van Gartner of Forrester
Gartner is het welbekende onderzoeks- en adviesbureau in de IT-sector dat regelmatig rapporten, updates of vooruitzichten maakt. Hun Magic Quadrants zijn zeer interessant om te delen, zeker als jouw leverancier hier hoge punten scoort. Forrester is net zo’n grote naam als Gartner en vooral gericht op de klant in combinatie met technologie. Ook zij delen regelmatig hun kennis in de vorm van blogartikelen, rapportages en meer.
8. Introductie van medewerkers
Er is schaarste op het gebied van slimme IT’ers. Daarom wil je natuurlijk je nieuwe collega aan iedereen voorstellen, ook online. Bovendien maken medewerkers het ICT-bedrijf. Zij ontwikkelen de software, bouwen de link tussen de oplossingen en bedrijfsprocessen en werken bij de klant op locatie. Dan is het niet alleen interessant om je publiek een kijkje in jouw bedrijfskeuken te geven, maar ook om de koks te introduceren.
9. Afronding (deel)project en huidige werkzaamheden
Daar mag je trots op zijn. Vaak gaan er lange aanbestedingstrajecten aan vooraf, voordat je een opdracht binnen hebt. Je hoeft trouwens niet te wachten tot elk project is afgerond. Zeker omdat IT-trajecten soms wel een jaar of langer lopen. Ook tussendoor kun je updates geven over de voortgang, behaalde mijlpalen en innovatief maatwerk.
IT-content laten schrijven?
Lukt het je niet om consequent online zichtbaar te zijn met bijvoorbeeld je zakelijke blog of je sociale media? Laat me je dan helpen om regelmatig een goed artikel te schrijven. Hoef je je tijd ook niet te verdoen naar het staren van een leeg document.