Boost je SEO: De ins en outs van Google E-E-A-T

Richtlijnen van Google voor contentmarketing

Ik interview regelmatig verschillende specialisten over uiteenlopende onderwerpen. Van Infrastructure as Code (IaC) en de moderne werkplek, tot het doormeten van netwerken en ITSM-software. Superleuk! Vaak zijn deze experts het niet gewend om te worden geïnterviewd, dus het begin is soms wat onwennig. Maar al snel voelen ze zich op hun gemak en branden ze los over het onderwerp. Het is ook mooi om kennis te delen, toch?

Dit is ook mijn modus operandi: áltijd iemand interviewen. Want dan transformeer je een dertien in een dozijn tekst, naar een boeiende blog waar jullie expertise, autoriteit, betrouwbaarheid en ervaring vanaf spat. En dit is precies wat Google van je verlangt.

 

Back to basics: Google E-E-A-T

Google gebruikt namelijk vier elementen om de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten te beoordelen. Afgekort is dit E-E-A-T, wat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness:

Ervaring: Hiermee kijkt Google naar de praktische ervaring die jij hebt over het onderwerp waarover je schrijft. Echte ervaringen maken content authentiek en uniek, iets wat zelfs de beste AI-tool niet kan genereren.

Deskundigheid: Dit verwijst naar jouw kennis en vaardigheden over een bepaald onderwerp. Hoe meer expertise jij hebt over een onderwerp, hoe meer waarde je kunt toevoegen aan jouw content.

Autoriteit: Google kijkt ook naar jouw autoriteit over een onderwerp. Dit betekent niet alleen dat je kennis moet hebben, maar dat je ook wordt erkend als een betrouwbare bron in jouw vakgebied.

Betrouwbaarheid: Dit is een beoordeling van hoe betrouwbaar en eerlijk jij bent in jouw content. Google waardeert content die nauwkeurig, eerlijk en transparant is.

Door deze vier principes toe te passen, zorgt Google ervoor dat de content die jij (en ook jouw potentiële klant) ziet betrouwbaar, informatief en nuttig is.

Guidelines Google EEAT voor contentmarketing

Waarom is E-E-A-T belangrijk voor jou?

Als marketeer wil je natuurlijk dat jouw website en content hoog scoren in de zoekresultaten van Google. Wanneer je de principes van Google E-E-A-T toepast, vergroot je de kans dat jouw content als betrouwbaar en van hoge kwaliteit wordt gezien. Dit geeft een boost aan je zichtbaarheid, vindbaarheid en geloofwaardigheid.

 

Maar hoe pas je E-E-A-T toe?

Ha! Je bent overtuigd. Snap ik. Maar hoe pas je dit E-E-A-T-concept nu toe op jouw IT-bedrijf? Ik geef je wat voorbeelden:

Ervaring: Je hebt natuurlijk klantverhalen over geleverde IT-diensten. Publiceer gedetailleerde casestudies op je website die beschrijven hoe je bedrijven hielp hun IT-beveiliging te versterken, of hoe je bijdroeg aan het inrichten van een moderne werkplek. Een goede ‘Over ons’-pagina toont ook de ervaring en kwalificaties van je team.

Expertise: Je hebt als MSP diepgaande technische kennis in huis, variërend van IT-beveiliging tot onderhoud, beheer, business intelligence en de moderne werkplek. Laat deze kennis zien. Schrijf bijvoorbeeld inhoudelijke blogs over de laatste cybertrends, of ontwikkelingen op het gebied van data, connectivity en hybride werken.

Autoriteit: Bewijs dat je erkende kennis van zaken hebt. Hoe? Door je bijvoorbeeld te laten certificeren, denk aan ISO 27001 en 9001. En medewerkers behalen ook regelmatig certificaten van bijvoorbeeld Microsoft of Cisco. Benadruk je autoriteit ook met klantverhalen.

Betrouwbaarheid: Maak zichtbaar dat je betrouwbaar en consistent ben in je dienstverlening. Door bijvoorbeeld een uptime-garantie te bieden, snelle reactietijden voor klantenservice te garanderen, en transparant te communiceren over onderhoud en updates. Ook hier zijn klantrecensies en testimonials van belang.

Google E-E-A-T is gewoonweg een belangrijk concept om contentmarketing succesvol in te zetten.

Meetlat voor Google EEAT voor contentmarketing

Takeaways Google E-E-A-T

Word een expert: Creëer waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoeften en vragen van jouw doelgroep. Denk aan blogartikelen over specifieke onderwerpen binnen jouw branche, whitepapers of webinars waarin je jouw kennis deelt.

1. Bouw aan je autoriteit: Gastblogs schrijven voor gerenommeerde websites binnen jouw branche kan een effectieve manier zijn om je zichtbaarheid en geloofwaardigheid te vergroten.

2. Betrouwbaar zijn is key: Zorg ervoor dat je content nauwkeurig, up-to-date en feitelijk correct is. En gebruik betrouwbare bronnen!

3. Gebruik klantrecensies: Door informatieve klantverhalen op je website te tonen, laat je zien dat anderen tevreden zijn over je producten en diensten.

4. Optimaliseer je website: Zorg ervoor dat je website snel laadt, mobielvriendelijk is en gebruiksvriendelijke navigatie heeft.

Door deze tips toe te passen, zorg je ervoor dat jouw website en content voldoen aan de principes van Google E-E-A-T. Dit zal leiden tot een verbeterde zichtbaarheid, vindbaarheid en geloofwaardigheid van jouw IT-bedrijf.

 

Boost je SEO met Google E-E-A-T

De richtlijnen van Google E-E-A-T zijn een must voor marketeers om contentmarketing succesvol in te zetten. Door als MSP je ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid op je website terug te laten komen, zal Google dit waarderen. En dit helpt dus om je vindbaarheid te verbeteren.

Ook aan de slag met het verbeteren van je SEO met Google E-E-A-T? Haal het maximale uit je contentmarketing en neem contact met me op.

Contact
jaimie@ict-copywriter.nl

Bezoekadres:
Rembrandtlaan 70
Veghel

 

ICT-copywriter

Dé contentstrateeg voor Managed Services Providers.

KvK 75651416

Btw NL001557653B24