Zet jouw IT-bedrijf op de kaart
Waar laat jij nog omzet liggen?
Wat je ook aanbiedt als IT-bedrijf, er vissen meer concurrenten in dezelfde vijver. Daarom moet je jezelf positioneren als leider in de markt, zodat potentiële klanten voor jou kiezen in plaats van je concullega. Dus het is noodzakelijk om online zichtbaar en vindbaar zijn en thought leadership te tonen om die kwalitatieve leads binnen te halen.
Doelen contentmarketing
Zit er consistentie in jouw marketinguitingen? Of schrijf je een keer een blog over een onderwerp waarvan jíj denkt dat dit interessant is en versloft je inzet weer als je druk bent met andere dingen? Als je serieus met marketing voor jouw IT-bedrijf aan de slag wilt, zijn er verschillende targets waar je je op wilt richten, zoals:
– Het genereren van X kwalitatieve leads.
– Het verhogen van het aantal websitebezoekers met X procent.
– Het bereiken van een andere doelgroep.
– Het bevorderen van de interactie met je ideale klant.
Daar heb je wel een consistente marketingmachine voor nodig, maar waar past al dat denk- en schrijfwerk nog in je agenda? En het is helemaal lastig om in deze tijd een goeie marketeer te vinden. Zonder leads geen sales! Het is dus de hoogste tijd om de mouwen op te stropen en iemand hiervoor in te schakelen.
Succes begint met een contentstrategie
Begin eerst eens bij het begin: hoe ziet jouw strategie eruit om tot jouw doel te komen? Voor een succesvolle aanpak heb je namelijk een goede contentstrategie nodig én authentieke teksten die de visie van jouw IT-bedrijf uitdragen. Start daarom eerst met:
1. Het onderzoeken wie jullie ideale klant is
– Welke klant levert de meeste omzet?
– Met welke klant is het plezierig samenwerken?
– Met welke klant hebben jullie een langdurige samenwerking?
– Wat zijn de dagelijkse ergernissen waar jullie een oplossing voor hebben?
2. Het onderzoeken van de concurrent
– Wie ís jullie concurrent en waarom?
– Wat bieden zij dat jullie niet hebben?
– Wat maakt jullie anders dan de rest van de IT-bedrijven?
– Wat zijn alternatieve opties voor jullie producten of diensten?
Een contentstrategie sluit altijd aan bij je bedrijfsdoelen en geeft richting aan alle acties die je vervolgens gaat uitzetten. Met deze stip op de horizon wordt het maken van keuzes veel gemakkelijker. Geloof me.
SEO als basis voor contentmarketing
En nee, dan bedoel ik niet het schrijven voor de zoekmachines. Bij het creëren van je content staat altijd je lezer centraal. Maar dat betekent niet dat SEO je niet kan helpen bij het optimaliseren van je teksten, waardoor je gewoonweg betere resultaten kunt behalen. Het uitgangspunt bij SEO? De pijnpunten van je klant. En die heb je al ontdekt in je klantonderzoek. Op basis daarvan ontstaan interessante onderwerpen waarover je kunt schrijven en díe onderwerpen onderbouw je met zoekwoordenonderzoek.
Maar om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines is het essentieel dat de basis van je website op orde is. Daarom starten we eerst met een SEO-technisch onderzoek. Want een goede vindbaarheid is niet alleen afhankelijk van kwalitatieve teksten, maar ook van de prestaties van jouw website. Hier komen altijd weer verbeterpunten naar voren. Die kun je zelf oplossen of je geeft ze door aan je websitebouwer.

De vertaling van strategie naar goede content
De uitwerking van je strategie is een essentieel onderdeel van het traject, want een plan zonder actie leidt niet tot resultaat. Gelukkig hoef je daar niet over na te denken, want daar geef ik óók invulling aan. Ik heb een netwerk van getalenteerde tekstschrijvers die de taal van IT begrijpen. Zij halen input voor de teksten op bij jou, je collega’s of je klant en vertalen die informatie naar relevante content. Denk aan converterende blogs, succesvolle klantverhalen, informatieve webteksten, aansprekende socials en waardevolle whitepapers. Uiteraard houden ze bij het schrijven rekening met SEO.
Meetbaar resultaat voor jouw IT-bedrijf met contentmarketing
Contentmarketing is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en je merk te laten groeien. Maar hoe weet je of je inspanningen ook daadwerkelijk resultaat opleveren?
Vaak heeft content een aantal maanden nodig om te doen wat het moet doen. Door regelmatig de prestaties van je teksten te meten, kun je achterhalen welke onderwerpen het beste scoren bij je doelgroep en welke formats het meest effectief zijn. Op deze manier kun je je contentstrategie bijstellen en optimaliseren voor maximaal resultaat.
Het meten van de resultaten is ook belangrijk om de ROI van je investering in te schatten. Door te weten hoeveel traffic, leads en conversies je content genereert, kun je bepalen of de kosten van je contentmarketing zich terugverdienen. Hierdoor kun je je budget efficiënt inzetten en investeren in wat echt werkt.
Kortom, het meten van de resultaten van je contentmarketing is onmisbaar voor het succes van je marketingcampagnes. Daarom evalueren we maandelijks de prestaties van je nieuwe content. Ondertussen heb je via je eigen dashboard altijd inzicht in de actuele status van de gestelde marketingdoelen.
Jouw investering
- In zes maanden werken we toe naar jouw gestelde doelen.
- We trappen af met een brainstorm en SEO-technisch onderzoek van jouw website.
- De resultaten uit de brainstorm zijn input voor het zoekwoordenonderzoek.
- We stellen een contentstrategie op voor het komend half jaar.
- Wekelijks nieuwe content, inclusief interviews, metadata, LinkedIn-bericht en redactieronde.
- Meetbaar resultaat, inzichtelijk in een persoonlijk dashboard.

Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen de contentstrategie en de marketingcampagne?
Met de contentstrategie nemen we je hele IT-bedrijf onder de loep. Wat mist er nog aan content? Hoe zit je site SEO-technisch in elkaar? Welke zoekwoorden zijn interessant om te gebruiken voor jouw producten en diensten? Daar werk je in zes maanden naar de doelen die je stelt.
Met de marketingcampagne focussen we op één product of dienst die je gedurende drie maanden in de schijnwerpers zet om jouw gespecificeerde doelen te behalen.
Hoelang duurt het voordat ik resultaten zie van een contentstrategie voor mijn IT-bedrijf?
Dit varieert en is afhankelijk van de strategie. Over het algemeen duurt het enkele weken tot maanden, voordat de effecten van een contentstrategie zichtbaar worden. Contentmarketing heeft even tijd nodig, daarom is het belangrijk om te blijven monitoren en optimaliseren voor de beste resultaten.
Wat is het belang van SEO voor mijn contentstrategie?
Zoekwoordenonderzoek helpt bij het identificeren van de meest relevante en effectieve zoekwoorden en zinnen die jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar software of IT-diensten. Door deze zoekwoorden te gebruiken in je content, verbeter je de zichtbaarheid van je IT-bedrijf in de zoekmachines en trek je beter gekwalificeerde leads aan.
Het SEO-technisch onderzoek doen we, om er zeker van te zijn dat er geen technische fouten in je website zitten, waardoor je content niet of slecht vindbaar is. Hieruit komen altijd aandachtspunten naar voren om je website verder te optimaliseren.
Waarom is contentmarketing belangrijk voor mijn IT-bedrijf?
Contentmarketing is cruciaal voor het opbouwen van naamsbekendheid, het genereren van leads en het online zichtbaar zijn. Door waardevolle en relevante content te creëren en te delen, positioneer je jouw IT-bedrijf als een autoriteit binnen de branche en bouw je vertrouwen op bij potentiële klanten.
Hoe meet je het succes van de contentstrategie?
Van tevoren bepalen we de doelen van jouw contentstrategie én kiezen we duidelijke KPI’s. Denk aan bezoekersaantallen, betrokkenheid, conversieratio’s, leads en positie in Google. Deze KPI’s monitoren we regelmatig gedurende de drie maanden dat de marketingcampagne loopt. Op die manier beoordelen we de effectiviteit van je strategie en optimaliseren we waar dat nodig is.
Contact
jaimie@ict-copywriter.nl
06-23812405
Bezoekadres:
Rembrandtlaan 70
Veghel
ICT-copywriter
Dé contentstrateeg en tekstschrijver voor al je commerciële ICT-teksten.
KvK 75651416
Btw NL001557653B24