Brief je tekstschrijver! 7 tips

Zoals ik in een eerdere blog aangaf, is een ICT-tekstschrijver veel bezig met onderzoek doen. En jij als opdrachtgever kan daarbij helpen. Hoe? Met een complete briefing voor je tekstschrijver! Zo kom je namelijk samen tot een beter resultaat. Hierbij zeven tips:

 

1. Welke doelgroep wil je bereiken?

En heb je een goed beeld van je doelgroep (denk aan een persona)? Zo kan je tekstschrijver de tekst veel gerichter voor het publiek schrijven.

 

2. Wat is het doel van de tekst?

Meer websitebezoekers? Meer leads? Wil je je lezer informeren, overtuigen of aanzetten tot actie? Kortom, wat wil je bereiken met je tekst?

 

3. Welke kernboodschap moet de tekst bevatten?

Wat is het belangrijkste wat jouw publiek uit de tekst moet halen? Welke boodschap wil je graag overbrengen?

 

4. Wat is de schrijfstijl van jouw bedrijf?

Wil je de tekst in de eerste, tweede of derde persoon geschreven hebben? En is de toon van jullie schrijfstijl formeel of juist informeel? Vousvoyeren of tutoyeren jullie? En hoe worden bepaalde namen van bijvoorbeeld afdelingen en ICT-oplossingen geschreven?

 

5. Extra informatie voor de tekst

Om een tekst te schrijven is ook input vanuit je ICT-bedrijf nodig. Dat kan op meerdere manieren: je levert informatie schriftelijk aan (ICT-brochures, referentiecases, jaarverslag), je wordt geïnterviewd door je tekstschrijver of je tekstschrijver verzamelt de informatie zelf (deskresearch). Welke optie is van toepassing? Het kunnen er natuurlijk meerdere zijn.

 

6. Hoe ziet je planning eruit?

Wat is de deadline van het stuk tekst? Moet je tekstschrijver hiervoor nog met andere mensen in contact worden gebracht (dan ben je afhankelijk van hun agenda’s)? Wordt er op tijd feedback gegeven op de conceptversie?

 

7. En ook niet onbelangrijk…

De lengte van de tekst, via welk medium wordt het stuk verspreid, heb je SEO-zoekwoorden die je in de tekst verwerkt wil hebben en moet er een call-to-action (CTA) aan verbonden worden?